غلامرضا سلیمانی امیری در رابطه با مطرح شدن بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس كالا، گفت: حذف عرضه محصولات پتروشیمی از بورس كالا با سیاست های کلی نظام همسو نیست، چرا كه استفاده از اطلاعات مربوط به معاملات بورس، افزایش شفافیت فعالیت های اقتصادی برای استفاده در درآمدهای مالیاتی کشور را در بر دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از بورس ۲۴، مدیرعامل شركت سرمایه گذاری غدیر كه از بورس کالا به عنوان نماد بازار و اقتصاد آزاد یاد می کند، ابزارهای مورد معامله در بورس كالا از جمله معاملات سلف و قراردادهای آتی را مورد اشاره قرارداد كه به واسطه این ابزارها نیاز مصرف كنندگان در تهیه و تامین محصولات مورد نیاز شان به صورت بلندمدت را برآورده می سازد.

به گفته وی؛ عرضه محصولات پتروشیمی در بورس كالا منجر به شفافیت و نظارت بر عملکرد مجتمع های پتروشیمی در تامین نیاز داخلی و رعایت قیمت ها می شود.

وی با اشاره به تامین نیاز واحدهای پایین دستی از طریق خرید محصولات پتروشیمی در بورس كالا،‌ بر اثبات ناكارآمدی معاملات حواله‌ای و منسوخ بودن اینگونه خرید و فروش‌ها در دنیا تاكید كرد.

سلیمانی امیری عملكرد اقتصادهای موفق در استفاده از معاملات محصولات در بورس‌های كالایی را مورد اشاره قرار داد كه مشخص بودن قیمت پایه اعلام شده توسط عرضه کننده سبب ایجاد شفافیت در قیمت معاملات می شود. همچنین با تضمین تعهدهای طرفین معامله در قبال پرداخت پول، خریداران به موقع كالاهای خریداری شده خود را تحویل می گیرند و دیگر شاهد نکول معاملات خود نیستند.

مدیرعامل «وغدیر» با بیان اینكه کیفیت کالاهای مورد معامله به دلیل کنترل نظارت کالا از حیث دارابودن استانداردهای لازم از تضمین برخوردار است، از جلوگیری از انحصار خرید یک یا چند خریدار با نفوذ و همچنین جلوگیری از خرید واحدهای تولیدی غیرفعال که ممکن است با خرید مواد اولیه با قیمت های پایین به فروش آن در بازار خارج از بورس اقدام کنند، به عنوان مهمترین مزیت های معامله محصولات پتروشیمی در بورس كالا نام برد.

وی تصریح كرد: عرضه و معاملات محصولات پتروشیمی در بازارهای خارج از بورس كالا، عدم شفافیت در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان را پدید می آورد، مساله ای كه درنهایت امکان به وجود آمدن انحصار در خرید توسط یک خریدار را در بر دارد.

سلیمانی امیری در پایان گفت: در این میان عرضه كنندگان و فروشندگان محصولات پتروشیمی در بورس كالا قادر خواهند بود كه بدون پرداخت هزینه با استفاده از قراردادهای سلف، به تامین مالی بپردازند.

FacebookTwitterGoogle+

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها