• ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
  • کد خبر: 63337
حباب

سنگ‌آهن طی ماه‌های اخیر، نوسانات زیادی را در قیمت خود تجربه کرد. آمارها، نشان می‌دهند در روز ۱۲ می سال جاری میلادی، هر تن سنگ‌آهن در بازارهای جهانی با قیمت ۲۳۳.۱۰ دلار مبادله شد و طی دو ماه بعد از آن هم، قیمت هر تن سنگ‌آهن رقم ۲۰۰ دلار را ثبت کرد. ولی با شروع ماه آگوست، ورق در بازار سنگ‌آهن برگشت و به‌تدریج این بازار، افت قیمت را تجربه کرد تا اینکه در روز سوم سپتامبر سال جاری، هر تن سنگ‌آهن با قیمت ۱۴۵ دلار مبادله شد. طی یک ماه اخیر، قیمت این ماده معدنی در دنیا ۴۰ درصد تنزل یافته و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای ماه جاری میلادی قیمت در همین سطح باقی بماند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ «مرکز مطالعاتی پلاتس» در گزارش خود، اعلام کرد: «حداکثر قیمتی که می‌توان برای سنگ‌آهن در ماه سپتامبر پیش‌بینی کرد، بازه ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار است. البته باید پذیرفت که اوضاع اقتصادی دنیا عادی نیست و همچنان چالش‌های زیادی در بازار وجود دارد. ریسک‌هایی که در نتیجه همه‌گیری کرونا و مسائل جانبی مرتبط با آن ایجاد شده است. دنیا هنوز موفق به کنترل این ویروس نشده است و در شرایط فعلی، نمی‌توان به‌درستی در مورد میزان تقاضا و تولید در یک سال آتی که از عوامل اثرگذار روی قیمت است، پیش‌بینی ارائه داد.»

مسیر متفاوت سنگ‌آهن و فولاد

اما از آنجاکه این ماده معدنی در تولید فولاد کاربرد دارد و در دو سال اخیر نوسانات قیمت سنگ‌آهن و فولاد هم‌زمان و هم‌جهت با یکدیگر بود، حال این سؤال ایجاد می‌شود که آیا در این روزها افت ارزش فولاد را نیز تجربه کرده‌ایم یا خیر؟

بررسی‌های انجام‌شده در بازار فولاد نشان می‌دهد، ارزش این فلز پرمصرف در یک ماه اخیر روند کاهشی شدیدی نداشته است. وب‌سایت «متال نیوز» در ارزیابی خود از وضعیت این بازارها نوشت: «به نظر می‌رسد، بازار فولاد بیشتر تحت تأثیر فولاد خام و قراضه است و نوسانات قیمت سنگ‌آهن ، تأثیر کمتری روی آن داشته است.»

برمبنای این مطالعه، نوسانات قیمت فولاد در یک ماه اخیر، کمتر از نوسان قیمت سنگ‌آهن بوده که گویای تأثیر عوامل دیگر بر این بازار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها