بنزین

کمبود شدید راننده کامیون برای انتقال سوخت، موجب بحران کمبود بنزین در انگلستان و هجوم آوردن شهروندان این کشور به جایگاه‌های سوخت و تمام شدن ذخایر پمپ‌ها شده است. دولت بریتانیا نیز ارتش را به حالت آماده‌باش درآورده و ۴ اقدام را برای حل بحران سوخت در پیش گرفته است که به نظر نمی‌رسد راهکار حل ریشه‌ای مشکل تامین سوخت در این کشور باشد. قیمت بنزین در انگلیس نیز به بیشترین سطح ۸ سال گذشته صعود کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بورسان، بریتانیا تنها کشوری نیست که کمبود راننده کامیون دارد، اما عملکرد ضعیف آن در تامین سوخت موردنیاز خود احتمالا در جهان بی‌نظیر باشد. در تعطیلات آخر هفته، بریتانیایی‌ها ساعت‌ها در پمپ‌بنزین‌ها صف کشیدند.

زنجیره تامین این کشور که تحت فشار برگزیت و کرونا قرار داشت حالا با وحشت مردم برای خرید و صف‌کشی‌ها تحت فشار مضاعف قرار گرفته است. در برخی پمپ‌بنزین‌ها محدودیت‌هایی برای پر کردن باک خودروها درنظر گرفته شده و در برخی نیز افسران پلیس مجبور شده‌اند حضور یابند. دولت ارتش را نیز به حالت آماده‌باش درآورده است.

یکشنبه شرکت BP که ۱۲۰۰ جایگاه سوخت در بریتانیا دارد، اعلام کرد که به دلیل تقاضای زیاد ۳۰ درصد جایگاه‌ها سوخت ندارند.

قیمت بنزین نیز به بیشترین سطح ۸ سال گذشته صعود کرده است. میانگین قیمت یک لیتر بنزین در بریتانیا از ۱۳۵.۸۷ پنی (معادل ۱.۳۵۸۷ پوند) در روز جمعه به ۱۳۶.۵۹ پنی در روز یکشنبه افزایش یافته است که بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۳ است.

دولت تقصیر را گردن یک انجمن انداخت

وزیر حمل و نقل بریتانیا، این بحران را یک مشکل «ساختگی» دانسته است. او یک انجمن صنفی را مسئول افشای جزئیات مربوط به کمبود رانندگان در شرکت‌های سوخت‌رسانی دانست؛ به گفته او BP در یک جلسه خصوصی به دولت گفته بود که تنها دو سوم جایگاه‌های موردنیاز در شرایط عادی سوخت دارند. حال به خاطر هراس مردم و هجوم به پمپ‌بنزین‌ها آن‌ها بیشتر تحت فشار قرار گرفته‌اند و موضوعی که می‌توانست در حد یک مشکل ساده باشد، به بحران تبدیل شده است.

کمبود راننده؛ عامل کمبود سوخت

علت بحران، کمبود سوخت نیست؛ بلکه کمبود راننده برای حمل آن است. تعداد رانندگان وسایل نقلیه سنگین در بریتانیا در سال گذشته ۷۰ هزار نفر معادل ۳۰ درصد (از ۳۰۵ به ۲۳۵ هزار نفر) کاهش یافته است. انجمن حمل‌ونقل جاده‌ای (RHA) می‌گوید در نقطه بحرانی قرار دارند، زیرا برای پاسخ دادن به تقاضا به ۱۰۰ هزار راننده دیگر نیاز است.

۲ علت کمبود راننده کامیون در انگلیس

ترکیبی از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و کرونا این بحران را تشدید کرده است. RHA تابستان امسال در گزارشی گفت که دوره‌های طولانی قرنطینه و محدودیت‌های سفر باعث شد بسیاری از رانندگان خارجی کشور را ترک کنند. برگزار نشدن آزمون‌های رانندگی وسایل نقلیه سنگین در عمده سال ۲۰۲۰ هم منجر به افت بیش از ۳۰ هزار عددی در آزمون‌ها شد. همچنین طبق برآورد RHA ، در جریان روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (که فرآیند آن از اوایل سال میلادی گذشته آغاز شد) ۲۰ هزار راننده کامیون بریتانیا را ترک کردند. اکثر آنها برنگشته‌اند.

راهکار دولت بریتانیا برای حل بحران سوخت

برای پر کردن شکاف عرضه و تقاضا دولت چهار راهکار اساسی در دستور کار قرار داده است:

۱- دولت اعلام کرده که ۵ هزار راننده کامیون خارجی واجد شرایط هستند تا قبل از کریسمس با ویزای موقت به مدت سه ماه به بریتانیا بیایند.

۲- نزدیک به یک میلیون نامه به دارندگان گواهینامه وسایل نقلیه سنگین ارسال می‌کند، به امید تشویق به بازگشت آن‌هایی که صنعت را ترک کرده‌اند.

۳- ممکن است تا ۱۵۰ راننده تانکر ارتش را برای کمک به تحویل سوخت فراخواند.

۴- سخت‌گیری بر قوانین رقابتی شرکت‌های این حوزه را کمتر می‌کند تا شرکت‌های سوخت‌رسانی برای حل کمبود عرضه با یکدیگر همکاری کنند؛ برای مثال با به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد سطح ذخایر خود.

چرا اقدامات دولت توان ریشه‌کن کردن بحران را ندارند؟

بریتانیا سال گذشته وقتی مردم به دلیل وحشت ناشی از کرونا برای خرید مواد ضروری به مغازه‌ها ریخته بودند، به سوپرمارکت‌ها اجازه انجام اقدامات مشابهی را داده بود. اما نهادهای صنعتی می‌گویند این راهکارها پاسخی به ریشه اصلی کمبود راننده نیستند.

رانندگان کامیون بریتانیا در حال پیر شدن هستند: میانگین سن آنها ۵۵ سال است. کمتر از یک درصدشان زیر ۲۵ سال دارند. در پنج سال آینده، یک سوم آنها ممکن است بازنشسته شوند. زندگی در جاده مثل گذشته جذاب نیست و دولت اخیرا روزنه‌ای را بسته که به برخی از رانندگان مستقل اجازه راه‌اندازی شرکت با مسئولیت محدود را می‌داد. در نتیجه این اصلاحات، هزاران راننده انگلیسی و اروپایی با کاهش دستمزد مواجه شدند.

بریتانیا تنها کشور درگیر با این چالش نیست و در سرتاسر اروپا کشورها با کمبود راننده روبرو هستند. در سال ۲۰۲۰، لهستان تقریبا ۱۲۴ هزار راننده و آلمان تا ۶۰ هزار راننده کم داشت. تعداد رانندگان واجد شرایط در سراسر قاره همزمان با افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل کاهش یافته است. در درازمدت، دستمزد و شرایط کاری بهتر می‌تواند به رفع شکاف‌ها کمک کند. در حال حاضر شاپس، وزیر حمل‌ونقل به بریتانیایی‌های مضطرب توصیه کرده است که «عاقل باشند». درخواست او ممکن است کمک چندانی به جلوگیری از وحشت در پمپ‌بنزین‌ها نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها