بورس

یک کارشناس بازار کالایی گفت: وقتی درباره تنظیم بازار هر کالایی مانند سیمان تصمیم می‌گیریم، نباید نسبت به سهامداران خرد شرکت‌های تولیدی بی‌تفاوت باشیم در این زمینه ورود سیمان کل کشور به بورس کالا دو زیان سهامداران شرکت های سیمانی را مهار کرد.

امیر مسعود پرور در گفت‌وگو با «کالاخبر» اظهار داشت: اغلب شرکت‌های سیمانی، شرکت‌های بورسی هستند و سود سالانه این شرکت‌هاست که سود سهامداران خرد را مشخص می‌کند. از سوی دیگر، میزان حاشیه سود کارخانجات می‌تواند سبب تأمین سرمایه در گردش، بهسازی و توسعه ظرفیت صنایع شده و ارزش سهم آن شرکت را بالا ببرد.

سهام‌داران خرد، متضرران اصلی
این کارشناس بازار سرمایه افزود: به ‌عبارت‌ دیگر، اگر با سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته حاشیه سود شرکت‌های بورسی را کم کنیم، سهامداران این شرکت‌ها که بخش قابل‌ ملاحظه‌ای از آن‌ها نیز سهامداران حقیقی خرد هستند از دو محل دچار خسران می‌شوند، اول از ناحیه افت سود سالانه شرکت‌ها و دوم کاهش ارزش سهام خود.
او تأکید کرد: برای تصمیم‌گیری در حوزه مباحث تخصصی و بازارهایی کالایی، دانش سیاست‌گذار به‌تنهایی کافی نیست به طوری که لازم است سیاست‌گذاران، اعم از نمایندگان مجلس و مسئولان دولت با فعالان حوزه جلساتی داشته باشند تا به تمام مسائل آن بخش اشراف پیدا کنند.

هزینه‌های تولید اولین گام برای اتخاذ سیاست‌های تنظیمی
پرور بیان کرد: برخی نمایندگان از افزایش هزینه‌های تولید مطلع نیستند و نمی‌دانند که قیمت برق، گاز، حمل‌و نقل، حقوق پرسنل و دیگر هزینه‌های تولید تا چه اندازه بالا می‌رود و همچنین از میزان مالیات شرکت‌ها نیز اطلاع دقیقی ندارند. بنابراین بدون اطلاع جامع از همه ابعاد موضوع بر تصویب مقررات غیرکارشناسی و بعضاً غیرمنطقی و دستوری اصرار می‌ورزند.
او متذکر شد: مسئولان دولتی نیز بعضاً بدون اطلاع همه جانبه از وضعیت و گرفتاری های تولید به اتخاذ سیاست‌هایی اقدام می‌کنند. از جمله این سیاست‌ها قطع برق صنایع بدون هماهنگی قبلی در تابستان بود به طوری که اگر مسئولان از شرایط تولید مطلع بودند و می‌دانستند که با چند ساعت قطع برق در روز، کوره‌ها سرد می‌شود و برای آغاز به کار و گرم شدن 24 ساعت زمان نیاز دارند، قطعاً در تصمیم خود تجدید نظر می‌کردند و یا به‌گونه‌ای آن را اصلاح می‌کردند تا بازار دچار کمبود سیمان و افزایش 300 درصدی قیمت نشود.

بازار سیمان متعادل شده است
او اشاره کرد: امروز بازار سیمان به یک حالت متعادلی رسیده است. برق صنایع تأمین می‌شود و محصولات تولید شده نیز در بورس کالا و با قیمت‌های رقابتی مورد معامله قرار می‌گیرد لذا تنش‌ها از بازار دور شده است.
پرور تصریح کرد: بنابراین هرگونه مداخله در قیمت کالاهای عرضه ‌شده در بورس، مداخله در بازار سرمایه و اجحاف در حق سهامداران و تولید کشور محسوب می‌شود که با ماهیت بازار سرمایه تضاد است.
این کارشناس بازار کالایی در پایان یادآور شد: ما قبلاً نیز تجربه دخالت مستقیم دولت به بازار و قیمت ها را داشته‌ایم و پیامدهای منفی این حضور را شاهد بوده‌ایم بنابراین باید به‌جای تکرار تجربیات اشتباه گذشته راه‌های مناسب‌تر و منطقی‌تری را باید برای تنظیم این بازار اتخاذ کنیم که اعتماد به سازوکار بازار و عرضه کالاها در بستر شفاف بورس کالا بهترین راهکار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها