احسان عسگری

یک کارشناس بازار سرمایه به عوامل ثبات در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ثبات در تصمیم سازی ها، توجه به ظرفیت های بازار سرمایه در کنترل نوسان ها در کنار عوامل با اهمیتی مانند حذف قیمت گذاری دستوری و حذف رانت های ناشی از آن، بودجه نویسی سالانه منطقی، تسهیل در توسعه کسب و کارها، توسعه نهادها و ابزارهای مالی، اجرای سیاست های مالی و پولی توسط بانک مرکزی با در نظر گرفتن حفظ تمامیت و کلیت بازار سرمایه می تواند کمک کننده به ثبات در معاملات بازار سرمایه باشد.

احسان عسگری در گفت و گو با «کالاخبر» به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین عامل ایجاد ثبات در بازار سرمایه، رفع ابهامات و نگرانی های فعالان بازار در خصوص سیاست های اقتصادی ارکان دولت است.

وی خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید، انتظار تغییر در برخی از سیاست های اقتصادی و سیاسی وجود دارد و با توجه به صحبت های انجام شده، فعالان بازار در زمان تبلیغات انتخاباتی دلگرم حمایت های دولت از کلیت بازار سرمایه شده اند.

امیدواری به بهبود اقدامات در دوره جدید

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین منبع تامین مالی شرکت ها و دولت، دوران تلخی را از ١٥ ماه اخیر تا کنون پشت سرگذاشت و بسیاری از سرمایه گذاران جدید مجبور به تحمل زیان های هنگفتی در این بازار شدند.

وی اظهار داشت: در همه بورس های پیشرفته برای کنترل هیجانات فروش و مدیریت بازار، اقدامات پیشگیرانه ای پیش بینی می شود که انتظار بر این بود تا این اقدامات در زمان رونق بازار به مرحله اجرا برسد.

عسگری با اشاره به اینکه اکنون قیمت ذاتی بسیاری از سهم های حاضر در بازار به مرحله ای از ارزندگی برای سرمایه گذاری رسیده است، افزود: عدم وجود نقدینگی در بازار سهام موجب شد که سمت عرضه قوی تر از تقاضا در بازار ظاهر شود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید با تاکید بر اینکه افزایش حضور سرمایه گذاران خرد در دو سال گذشته می توانست به عنوان سرمایه ای ارزشمند برای بازار سرمایه تلقی شود، گفت: برخی از تصمیمات موجب ریزش بازار و سرخوردگی سرمایه گذاران از بازار سهام شد زیرا ایجاد اعتماد در میان فعالان بازار سرمایه شبیه اکسیژن عمل می کند و موجب طراوت این بازار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد حس اعتماد باید از بالاترین مقام اجرایی کشور و اقتصاد آغاز شده و توسط مدیران اجرایی دولت مورد تقویت واقع شود، افزود: ثبات در تصمیم سازی ها، توجه به ظرفیت های بازار سرمایه در کنترل نوسان ها در بازارهای سفته بازانه در کنار عوامل با اهمیتی مانند حذف قیمت گذاری دستوری، حذف رانت های ناشی از آن، بودجه نویسی سالانه منطقی، تسهیل در توسعه کسب و کارها، توسعه نهادها و ابزارهای مالی، اجرای سیاست های مالی و پولی توسط بانک مرکزی با در نظر گرفتن حفظ تمامیت و کلیت بازار سرمایه می تواند کمک کننده به ثبات در معاملات بازار باشد.

به اعتقاد عسگری، آن چه که می تواند بازار سهام را در مسیر ثبات و رشد قرار دهد هدایت نقدینگی به سمت این بازار است.

توصیه به سرمایه گذاران

این کارشناس بازار سرمایه به ارزندگی بازار سهام در وضعیت فعلی تاکید کرد و گفت: تمامی فعالان حرفه ای بازار براین موضوع توافق دارند که همواره بازار سهام در این شرایط قابلیت ارایه بازدهی مناسب را به سهامداران خواهد داشت.

وی گفت: در چنین موقعیتی به سرمایه گذاران توصیه می شود تا پرتفویی را با اخذ مشاوره از فعالان باسابقه بازار، شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان ها تشکیل دهند و نگاه حداقل ٦ ماه تا یکساله برای خرید سهام در این بازار داشته باشند.

عسگری با اشاره به اینکه بررسی سوابق نشان دهنده آن است که این بازار از حیث ارایه بازدهی از سایر بازارها جلوتر بوده و در آینده بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار می دهد، گفت: سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی که به صورت پیوسته در حال رشد و توسعه بوده و از سودآوری پایداری برخوردارند، می تواند بازدهی خوبی به سرمایه گذاران ارایه دهد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید با بیان اینکه شرایط فعلی بازار سهام در دوره هایی از دهه ٨٠ و ٩٠ تجربه و به مرور زمینه تحقق تعادل بازار با به کارگیری عقلانیت از سوی همه بازیگران فراهم شد، تاکید کرد: امید است با شفافیت و ثبات در سیاست های اقتصادی، قابلیت پیش بینی شرایط آتی اقتصاد و شرکت ها افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها