مس

یکی از بازارهای بسیار پر تحول طی یک سال اخیر، بازار مس بود، بازاری که پس از تجربه رشد شدید قیمت، چند ماهی در وضعیت نسبتاً با ثباتی قرار گرفته بود؛ ولی گزارش بانک جهانی، نشان می‌دهد روند صعودی سریع قیمت به این بازار بازگشته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش منتشرشده از سوی بانک جهانی، در ماه اکتبر امسال قیمت هر تن مس در بازار جهانی با بیش از ۵۰۰ دلار افزایش به مرز ۹ هزار و ۸۲۹ دلار رسید. یک ماه قبل هر تن از این فلز پرمصرف صنعتی قیمتی حدود ۹ هزار و ۳۰۰ دلار داشت و متوسط قیمت اعلام‌شده برای فصل سوم امسال هم در همین سطح ۹ هزار و ۳۸۲ دلار قرار داشت. این در حالی است که متوسط قیمت هر تن از این محصول صنعتی در فصل دوم امسال برابر با ۹ هزار و ۷۰۶ دلار و در فصل اول امسال برابر با ۸ هزار و ۴۷۷ دلار بود.

رشد ۱۴۰۰ دلاری در سال جاری

بانک جهانی تأکید کرد، از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت هر تن مس در جهان بالغ‌بر هزار و ۴۰۰ دلار رشد کرده است که رشد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود. رشد قیمت مس باعث شد تا اجرای بخش زیادی از پروژه‌های زیرساختی و صنعتی در کشورهای صنعتی متوقف شود یا هزینه اجرای آنها افزایش زیادی پیدا کند.

روند صعودی قیمت از ۲۰۱۸ تاکنون

آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ هر تن مس در بازار جهانی ارزشی برابر با ۶ هزار و ۵۳۰ دلار داشت و در سال ۲۰۱۹ متوسط قیمت هر تن از این محصول به ۶ هزار و ۱۰ دلار رسید. در جریان همه‌گیری کرونا، قیمت مس، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بود ولی از اواسط سال ۲۰۲۰ روند افزایش قیمت شروع شد تا این‌که امروزه در آستانه ۱۰ هزار دلار قرار دارد. البته در سال جاری چندین بار شاهد افزایش قیمت هر تن مس از مرز ۱۰ هزار دلار بودیم، ولی این قیمت برای دوره کوتاهی در بازار وجود داشت.

وضعیت بازار آلومینیوم، سرب و سنگ‌آهن

با وجود اینکه بازار مس در دهمین ماه امسال رشد بی‌سابقه‌ای را در قیمت تجربه کرده است ولی در دیگر بازارهای فلزی رشد قیمت چشمگیر نبود. به‌عنوان‌مثال، رشد قیمت آلومینیوم در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن برابر با ۱۰۰ دلار بود و قیمت سرب هم با افزایشی تقریباً مشابه روبرو بود. این در حالی است که قیمت هر تن سنگ‌آهن در یک ماه مورد بررسی افت ۲ دلاری را تجربه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها