آلومینیوم

کاهش ذخایر آلومینیوم قابل تحویل در بورس‌های کالایی دنیا، افت هزینه و تعدیل بحران انرژی در فاز کوتاه‌مدت، شیوع موج جدید کرونا در کشورهای اروپایی و احتمال از سرگیری قرنطینه سراسری در کشورهای این منطقه و استمرار بحران بدهی شرکت‌های ساخت‌وساز چینی، مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر بازار آلومینیوم در بازارهای جهانی بود. برآیند این عوامل، باعث تضعیف نرخ آلومینیوم شده‌ و حتی این فلز در فاز بکواردیشن قرار گرفته که این موضوع به معنی انتظار فعالان این بازار برای افت بیشتر نرخ در هفته‌های پیش‌روست.

به گزارش «کالاخبر»؛ با کنترل نسبی بهای انرژی در دنیا با محوریت نرخ زغال‌سنگ حرارتی در چین از تب‌وتاب صعود نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی کاسته شد و حتی بهای هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن به کانال ۲‌ هزار و ۴۰۰ دلاری در روزهای ابتدایی ماه نوامبر سقوط کرد. البته نوسان بهای آلومینیوم در کانال ۲‌هزار و ۴۰۰ دلاری دوام نداشت و این محصول به‌سرعت به کانال ۲‌ هزار و ۵۰۰ دلاری و در ادامه به کانال ۲‌ هزار و ۶۰۰ دلاری بازگشت.

ظرف ۱۰روز گذشته، آلومینیوم در معاملات فروش نقدی و تحویل فوری در کانال ۲‌ هزار و ۶۰۰ دلاری مورد داد و ستد قرار گرفت که این نرخ حدود ۱۸‌ درصد کمتر از اوج قیمتی این فلز در بورس فلزات لندن بود.

با توجه به سهم زیاد بخش انرژی در هزینه تولید آلومینیوم، عقبگرد قیمتی بهای زغال‌سنگ حرارتی به‌عنوان سیگنالی بنیادی از تعدیل نرخ این فلز در بازارهای کالایی دنیا حمایت کرد.

کاهش موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس‌های کالایی دنیا سیگنال اثرگذار دیگر بر بازار آلومینیوم بود که پتانسیل ایجاد رشد نرخ در این بازار را داشت. با وجود این، قدرت سیگنال‌های کاهشی در این بازار به‌مراتب بالاتر بود و همین موضوع باعث شد تا نرخ این محصول با این مولفه رشد چندانی را تجربه نکند.

در شرایطی که موجودی آلومینیوم قابل تحویل در انبارهای بورس‌های کالایی رو به کاهش گذاشته، یک‌واحد تولید آلومینیوم در استان «یون‌آن» چین با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰‌ هزار تن شمش آلومینیوم دچار حادثه شد که این حادثه به توقف تولید این واحد منجر شد و بازارهای چین را نسبت به عرضه شمش آلومینیوم نگران کرد. این موضوع با احتمال ایجاد اختلال در عرضه، سیگنالی در جهت رشد قیمتی به‌شمار می‌رود.

محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت چین به منظور کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی در این کشور باعث شده است تا از میزان تولید و عرضه آلومینیوم در چین کاسته شود. در چنین شرایطی، تحمیل کاهش مجدد تولید می‌تواند سیگنالی مهم برای رشد قیمتی در بازار تلقی شود.

بنابراین اگر توقف تولید در این واحد تولید آلومینیوم در چین طولانی شود، باید منتظر اثرگذاری آن بر بازار باشیم. البته در حال حاضر، برخی مناطق دنیا و به‌خصوص کشورهای اروپایی، با شیوع مجدد ویروس کرونا روبه‌رو هستند و موج جدید کرونا در کشورهای اروپایی احتمال ازسرگیری محدودیت‌های قرنطینه‌ای را در بخشی از کشورهای اروپایی تقویت کرده که تحقق محدودیت‌های قرنطینه‌ای می‌تواند با کاهش تقاضا به عقبگرد قیمتی فلز نقره‌ای منجر شود.

قرار گرفتن معاملات آلومینیوم در فاز بکواردیشن خبر مهم این بازار بود. ظرف روزهای گذشته، آلومینیوم در معاملات فروش آتی و تحویل سه‌ماهه با نرخی کمتر از بهای آن در معاملات نقدی به فروش می‌رود که این موضوع بیانگر انتظار فعالان این بازار برای افت بیشتر نرخ این محصول در هفته‌های پیش‌روست.

13 copy

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها