• ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
  • کد خبر: 66674
طلا

در واپسین روزهای سال ۲۰۲۱ گزارش‌های زیادی در مورد تحولات بازار کالاهای اساسی در یک سال اخیر ارائه شده است. یکی از بازارهایی که در سال سپری‌شده، تحولات زیادی تجربه کرده، طلا بود. بازاری که نقشی بیش از یک بازار فلزی داشت و همواره به‌عنوان بازاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها معرفی شده است. بررسی روند تغییرات قیمت طلا طی یک سال اخیر نشان می‌دهد، هر زمان که همه‌گیری کرونا در دنیا اوج گرفته و شمار مرگ‌ومیر افزایش‌یافته، قیمت طلا هم رشد کرده و هر زمانی که امیدواری برای گذر از بحران بیشتر شده، قیمت طلا هم در بازار کاهشی بوده است.

نزول پس از جهش

به گزارش «کالاخبر»؛ برمبنای گزارش trading economics در روز ۲۷ نوامبر سال قبل هر اونس طلا در بازار جهانی ارزشی برابر با هزار و ۷۹۹ دلار داشت و این نرخ به‌تدریج تا اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به مرز هزار و ۹۵۲ دلار رسید. ازآن‌پس، قیمت طلا در بازار کاهش پیدا کرد تا اینکه در ماه مارس به هزار و ۶۸۰ دلار تقلیل پیدا کرد. دوباره بازار رشد ارزش را تجربه کرد و تا اواسط سال قیمت بالغ‌ بر هزار و ۹۰۰ دلار در بازار جهانی ثبت شد و ازآن‌پس تاکنون بازار طلا همواره سیر کاهشی داشته است.

جدال متغیرهای تأثیرگذار در بهای طلا

این نوسان‌های زیاد در بازار، ریشه در تغییرات ایجادشده در ساختار اقتصادی دنیا به دلیل همه‌گیری کرونا و اوج‌گیری یا افول بحران کرونا داشته است.

«رویترز» در گزارش اخیر خود در مورد مهم‌ترین تحولاتی که می‌تواند بازار طلا را تحت تأثیر قرار دهد، تأکید کرد: افزایش تزریق دولت‌ها به اقتصاد در یک سال اخیر و کاهش نرخ بهره بانکی تا مرز صفر درصد؛ برای کاهش آثار منفی کرونا سبب شد تا نگرانی در مورد قدرت اقتصاد جهان برای بازسازی آسیب‌های اقتصادی کاهش یابد. در این دوره قیمت هر اونس طلا در بازار رشد کرد که ریشه در نگرانی‌های سرمایه‌گذاران داشت. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهای صنعتی سیاست‌های پولی در حال تغییر است. روند تزریق متوقف و افزایش نرخ بهره بانکی به‌تدریج شروع شده است.این تغییر رویکرد، می‌تواند بازار طلا و دیگر کالاهای اساسی را تحت تأثیر قرار دهد.

 براساس این گزارش، در روز ۲۵ نوامبر سال جاری قیمت هر اونس طلا به مرز هزار و ۷۹۲ دلار رسید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها