نفت

پیش‌بینی درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال جاری رشد ۸.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش «کالاخبر»؛ بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ که امروز توسط ریس جمهوری به مجلس ارائه شد، درآمدهای نفتی در سال آینده نسبت به امسال افزایش خواهد داشت.

بر این اساس، ایران از محل صادرات نفت، میعانات گازی و صادرات گاز در مجموع ۳.۸ میلیون میلیارد ریال درآمد برای دولت پیش‌بینی شده است. از این میزان، ۳.۱ میلیون میلیارد ریال مربوط به صادرات نفت خام است.

این در شرایطی است که مجموع درآمدهای دولت در قانون بودجه ۱۴۰۰ از محل صادرات نفت، میعانات گازی و صادرات گاز حدود ۳.۵ میلیون میلیارد ریال بوده که سهم صادرات نفت ۱.۵ میلیون میلیارد ریال برآورد شده است.

مقایسه این اعداد نشان می دهد که مجموع درآمد از صادرات نفت خام، میعانات گازی و صادرات نفت در سال جاری افزایش ۸.۵ درصدی را نشان می دهد، اما اگر تنها صادرات نفت خام مورد توجه باشد، ایران در فروش نفت خود در بازارهای بین المللی ۱۰۶ درصد افزایش درآمد را تجربه خواهد کرد.

افزایش درآمدهای نفتی البته به معنای تزریق پول نفت در بودجه عمومی نیست. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کل سهم دولت از صادرات نفت ۳.۸ میلیون میلیارد ریال پیش بینی شده است. با توجه به اینکه منابع بودجه عمومی دولت برای سال آینده ۱۵ میلیون میلیارد ریال اعلام شده، سهم درآمدهای نفتی از این بخش معادل ۲۵ درصد است.

این در حالی است که در قانون بودجه سال جاری درآمد پیش بینی شده از محل فروش نفت ۳.۵ میلیون میلیارد ریال بوده که با توجه به منابع بودجه عمومی در سال ۱۴۰۰ که ۱۳.۷ میلیون میلیارد ریال است، سهمی ۲۵.۵ درصدی را نشان می دهد و این بدان معنا است که دولت تلاش کرده با وجود مشکلات اقتصادی، سهم نفت در بودجه را کاهش دهد.

در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به ۵.۳ میلیون میلیارد ریال رسیده که نشان‌دهنده سهم ۴۰ درصدی مالیات در منابع بودجه عمومی دولت دارد. در واقع دولت در شرایط تحریم و با استفاده از این فرصت تلاش کرده تا از بودجه نفتی فاصله بگیرد.

این اعداد نشان می دهد دولت سیزدهم در عمل در تلاش است تا معیشت مردم را به مذاکرات هسته ای گره نزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها