محمدرضا اسلامی

عملیاتی شدن الگوی جدید مدیریت هوشمند بازار از سوی وزارت صمت در بورس کالا باعث تامین مناسب صنایع داخلی به مواد اولیه، صادرات مطلوب شرکت ها در مواقع رکود و بی نیازی بازار، حاکم شدن شفافیت در مبادلات با محوریت بورس کالاست که همه این موارد به رونق تولید و کسب و کار صنایع کمک شایانی می کند؛ محمدرضا اسلامی مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا در یادداشتی که در ادامه از نظر می گذرد به تشریح مزایای اجرای الگوی جدید معاملاتی در بورس کالا پرداخته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از صدای بورس، همان‌گونه که می دانید الگوهای جدید پژوهشی در خصوص نظام بخشی متفاوت و نو در معاملات بورس کالا در جهت رشد و تعالی اقتصاد از اولویت های نهادهای مرتبط است؛ در این میان الگو برداری از بورس های سایر کشورها می تواند رنگ و بویی تازه به معاملات بورس کالا ببخشد.

در این الگو موارد ذیل دارای اهمیت بسزایی است:

* عقد قراردادهای بلندمدت میان صنایع بالا و پایین دستی

* تامین مواد اولیه از طریق واردات همزمان با حفظ رقابت پذیری صنایع

* پیش بینی بازار در دوره های سه ماهه، شش ماهه

* پذیرش تمامی تولیدکنندگان محصولات فولادی در بورس کالا

*‌امکان تعریف قراردادهای سلف بلندمدت با تسویه چند مرحله ای

در این الگو جدید بازارها به دودسته تقسیم بندی می شود؛ عرضه هایی که دارای مازاد عرضه و عرضه هایی که دارای کسری عرضه است. این تقسیم بندی مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

خرید سرمایه گذاران در بورس کالا از مهمترین مزایای این طرح است. از دیگر مزایای این طرح می توان به تبعیت قیمت پایه معاملات بورس کالا از الگوی قیمت پایانی معاملات اشاره کرد و در نتیجه شاهد ثبات بیشتر در قیمت ها نسبت به الگوی قبلی خواهد بود. از مزایای دیگر این الگوی جدید تعریف الگوی عرضه تلفیقی از سوی وزارت صمت است.

این الگو باعث می شود در زمان هایی که بازار از محصول بی نیاز است، صادرات رونق بیشتری با تلفیق قیمت داخلی و جهانی پیدا کند و در زمانی که بازار داخلی دارای تقاضای بالا است، واردات با تلفیق قیمت نقش مهمی را در کنترل بازار و رشد قیمت ها ایفا می کند.

در خصوص محصولات پتروشیمی، شرکت های تولیدی در الگوی جدید مجاز خواهند بود ۵۰ درصد تولید خود را در قالب معاملات کشف پریمیوم (۶ تا ۱۲ ماهه) در صورت وجود مازاد عرضه خرید کند و اقدام به صادرات آن کنند و این کمک بسیار شایانی به ارزآوری و رونق کسب و کار می‌کنند. از این رو بورس کالا نیز می تواند با پذیرش انبارهای مجاز در تسریع الگوی جدید راهگشا باشد.

در الگوی جدید افرادی که به واسطه سهمیه بهین یاب اقدام به خرید محصولات پتروشیمی می کردند و آن را به قیمت بالاتر بدون ارزش افزوده به سایر واحدها و مصرف کنندگان نهایی واگذار می کردند؛ با توجه به امکان خرید سایر واحدها به طور مستقیم از این چرخه واسطه گری حذف می شود.حذف بهین یاب نیز برای کالاهای مازاد عرضه مزایایی مانند حذف سفته بازی و امکان ایجاد سرمایه گذاری از سوی تمامی فعالان بازار را به همراه دارد. همچنین ذخیره سازی کالا در مواقعی که مازاد عرضه وجود دارد، دو نکته بسیار مهم را به همراه دارد. اول امکان صادرات محصول برای فعالین و دوم مدیریت شرایطی که بازار با افزایش حجم تقاضا مواجه می شود.

از مهمترین نکات الگوی جدید در خصوص محصولات پتروشیمی ایجاد عوارض صادراتی هوشمند به همراه تناژ حداقل صادرات محصولات است.

تجربه نشان داده است که هرگاه فاصله زیادی بین قیمت های داخلی و خارجی ایجاد شد، دچار قاچاق معکوس شده ایم و کمبود در بازار مشاهده شده است و حل این دغدغه در الگوی جدید از دیگر مزایای این طرح در خصوص محصولات پتروشیمی است.

در نهایت می توان نتیجه گرفت الگوی جدید پیشنهادی می تواند کمک شایانی به مجتمع هایی که امکان صادرات محصول را دارند در مواقعی که مازاد عرضه وجود دارد با تلفیق قیمت ها کند و این امر باعث رونق کسب و کار صنایع بالا دستی بالاخص صنایع پتروشیمی و فلزی می شود.

در خصوص محصولات پتروشیمی نیز می توان اشاره کرد که با ایجاد الگوی جدید مدیریت صادرات می تواند از سمت صنایع بالا دستی به صنایع پایین دستی میل کند و صنایع بالادستی با عرضه کل محصولات خود در بورس کالا امکان صادرات مازاد عرضه را به صورت آنلاین برای سایر واحدها فراهم می کند. همچنین به سمت تک نرخی شدن قیمت کالاها حرکت می کنیم که این امر رقابت های شدید را به دلیل عدم وجود کالا کاهش می دهد و واردات مواد اولیه به صنایع تکمیلی واگذار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها