بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که البته همه نگاه ها به اجرای طرح ویژه وزارت صمت در بورس کالا معطوف بود به طوریکه مهم ترین عناوین اخبار در هفته گذشته به "وزارت صمت گام نخست مدیریت هوشمند بازار را محکم برداشت"، "حذف مانعی بزرگ از سر راه جهش تولید"، "الگوی جدید مدیریت بازار صنایع معدنی از مسیر بورس"، "تولید بدون دغدغه صنایع پایین دست با طرح وزارت صمت"، "استقبال تولیدکنندگان از قرارداد کشف پریمیوم" و "ورود سیمان به بورس، آغازگر حذف قیمت‌گذاری دستوری" اختصاص داشت.

وزارت صمت گام نخست مدیریت هوشمند بازار را محکم برداشت

به گزارش «کالاخبر»؛طرح ویژه وزارت صمت در راستای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان از طریق قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران از روز چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه آغاز شد که مصرف کنندگان استقبال ویژه ای از عرضه شمش فولاد شرکت های جهان فولاد سیرجان، چادرملو و فولاد کاوه جنوب کیش داشتند و در مجموع ۱۷۵ هزار تن در قالب ۲۷ قرارداد مورد معامله قرار گرفت تا نخستین گام در طرح وزارت صمت، محکم برداشته شود. 

براساس آمارهای معاملاتی چهارشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم شمش بلوم شرکت جهان فولاد سیرجان، ۱۱ قرارداد کشف پریمیوم شمش فولاد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ۴ قرارداد کشف پریمیوم شمش بلوم شرکت فولاد کاوه جنوب کیش جمعا معادل ۱۷۵ هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت.همچنین ۱۲۰ تن مس کاتد ملی مس در قالب ۶ قرارداد ۲۰ تنی داد و ستد شد تا تعداد قراردادهای کشف پریمیوم در روز جاری به ۳۳ قرارداد برسد.

حذف مانعی بزرگ از سر راه جهش تولید

قائم‌مقام وزارت صمت گفت: از ۲۶ آبان ماه طرح جدید وزارت صمت در قالب قراردادهای کشف پریمیوم محصولات صنایع معدنی در بورس کالای ایران آغاز شد که با این روش، بازار هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده پیش بینی پذیر شده و قابلیت برنامه ریزی بلند مدت در حوزه تولید ایجاد می شود؛ در واقع با این شیوه جدید، یکی از موانع جهش تولید یعنی عدم امکان پیش بینی کوتاه مدت و میان مدت بازار حذف و قدمی بزرگی در جهش تولید برداشته می شود.

محمد صادق مفتح گفت: منطق استفاده از این قرارداد بر این مبنا است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بتواند برای بازده زمانی یکساله و یا بیشتر برنامه ریزی کرده و آن ها بتوانند از آینده بازار و فروش کالا و تامین مواد اولیه اطمینان حاصل کنند؛ در اصل با این طرح وزارت صمت با بهره گیری از ظرفیت بورس کالا، بازار برای فعالان اقتصادی و تولید پیش بینی پذیر می شود.

الگوی جدید مدیریت بازار صنایع معدنی از مسیر بورس

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: انعقاد قرارداد بلندمدت میان صنایع بالا و پایین دستی، تامین مواد اولیه از طریق واردات همزمان با حفظ رقابت پذیری صنایع، پیش بینی پذیری بازار (عرضه های سه ماهه، شس ماهه و نه ماهه)، حذف سهمیه ها و کاهش رانت ناشی از اختلاف قیمت بازار و بورس، تسهیل صادرات و حذف امضای طلایی، تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزار بورس های کالایی مهمترین اهدافی هستند که در الگوی جدید مدیریت بازار بر انها تمرکز می شود.

امیر صباغ افزود:در این الگو بازارها به دو دسته مازاد عرضه و کسری عرضه تقسیم می شود و متناسب با این تقسیم بندی بازار مدیریت می شود. این الگو می تواند بحران ها را مدیریت و ابزارهای لازم را برای دولت فراهم آورد. این الگو توان مدیریت شوک های قیمتی بین المللی را هم دارد. همچنین امکان مدیریت شوک های ناشی از قطع انرژی را نیز دارد.

تولید بدون دغدغه صنایع پایین دست با طرح وزارت صمت

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص مزایای قراردادهای کشف پریمیوم برای صنایع که در قالب طرح وزارت صمت اجرایی می شود، گفت: با اجرای این طرح، تولیدکنندگان صنایع پایین دست قادر به برنامه ریزی جهت تولید بدون دغدغه و همچنین عقد قراردادهای بلندمدت جهت فروش و صادرات محصولات خود خواهند بود.

علی بخشنده افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان بزرگ و صنایع پایین دستی همواره دارای قراردادهای بلندمدت با مشتریان خود هستند، قراردادهای پرمیوم تضمینی برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دست خواهد بود و دیگر ریسک رقابت قیمتی و عدم تامین مواد اولیه در رینگ ها و معاملات نقدی از بین خواهد رفت.

به گفته این کارشناس کالایی، از مزایای استفاده از قرارداد کشف پریمیوم این است که این طرح بازارها را با توجه به سایز و میزان تقاضا تفکیک کرده و رقابت های بازار نقدی را منطقی خواهد کرد. ضمن اینکه با اجرای این طرح، تولیدکنندگان صنایع پایین دست قادر به برنامه ریزی جهت تولید بدون دغدغه و همچنین عقد قراردادهای بلندمدت جهت فروش و صادرات محصولات خود خواهند بود.

استقبال تولیدکنندگان از قرارداد کشف پریمیوم

کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد با توجه به اینکه تولیدکنندگان بالادست و پایین دست در قرارداد کشف پریمیوم، امکان برنامه ریزی تولید بدون دغدغه فروش و تامین مواد اولیه را پیدا می کنند از این قرارداد استقبال ویژه ای خواهند کرد.

عبدالله زارع یکی از مزایای معاملات کشف پریمیوم را امکان برنامه ریزی برای طرفین معاملات خواند و گفت: با این روش فروشنده از فروش محصول خود در آینده مطمئن شده و امکان برنامه ریزی برای بالانس تولید را دارد و خریدار نیز از تحویل کالای خریداری شده اطمینان حاصل می کند.

زارع با تاکید دوباره این موضوع که خریدارانی که به طور مستمر در حال تولید کالا هستند حتما از این طرح استقبال می کنند گفت: این ابزار باعث جهش تولید خواهد شد.

ورود سیمان به بورس،آغازگر حذف قیمت‌گذاری دستوری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود سیمان به بورس کالا و پذیرش اکثر شرکت‌های سیمانی در بورس، دولت گامی بزرگ در جهت احیای صنعت سیمان کشور برداشت که این رویه، آغازگر حذف قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی در صنایع به شمار می‌رود.

مرتضی برج‌لو با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا و تلاش دولت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری اظهار داشت: در شرایطی که به دلیل کاهش تولید و ادامه قطعی برق کارخانه ها شاهد کمبود کالا در بازار و گرانی سیمان بودیم، اما رویکرد مهم دولت اعتماد به بازار سرمایه و تقویت عرضه ها در بورس کالا بود که امروز نتیجه آن اعتماد را در ثبات و آرامش بازار مشاهده می کنیم.

حذف قیمت‌گذاری دستوری به بورس جان می دهد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مسئولان دولت طی دو ماه اخیر از حذف قیمت‌گذاری دستوری سخن گفته‌اند که عملی شدن واقعی این وعده، می‌تواند تأثیر مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد و سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش دهد چراکه قیمت‌گذاری دستوری همواره بیشترین آسیب را به کارنامه مالی صنایع بورسی زده است.

فردین آقابزرگی با اشاره به اینکه بازار سرمایه طی یک سال گذشته ریزش شدیدی را تجربه کرده است، افزود: هم‌اکنون، فضای عمومی بازار برای سرمایه‌گذاری در بورس بسیار مناسب است و در شرایط فعلی بسیاری از سهم‌های بنیادی بازار مانند پتروشیمی، فولاد، معدنی و کانی‌های غیرفلزی به قیمت‌های جذابی رسیده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها