انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد که علی‌رغم تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش مصرف زغال‌سنگ در چین، هند و ایالات متحده می‌تواند تقاضای جهانی برای برق تولید شده از این سوخت "کثیف" را امسال به بالاترین حد خود برساند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از راشاتودی، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه هشدار داد که علی‌رغم تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش مصرف زغال‌سنگ در چین، هند و ایالات متحده می‌تواند تقاضای جهانی برای برق تولید شده از این سوخت "کثیف" را امسال به بالاترین حد خود برساند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود تولید برق جهانی از زغال سنگ با رشد ۹ درصدی به ۱۰۳۵۰ تراوات ساعت برسد.

این رشد ناشی از بهبود سریع وضعیت اقتصاد جهان خواهد بود که "تقاضای برق را بسیار سریعتر از آنچه که منابع کم کربن می‌توانند تامین کنند، افزایش داده است."

آژانس بین المللی انرژی تاکید کرد که تقاضای کلی زغال سنگ، از جمله برای صنایعی مانند سیمان و فولاد، ممکن است در سال جاری میلادی ۶ درصد افزایش یابد.این آژانس هشدار داد که میزان مصرف در سال جاری میلادی از رکورد مصرف در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ فراتر نخواهد رفت، اما ممکن است در سال آینده به بالاترین حد خود برسد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، نیز گفت: این افزایش علامت نگران کننده ای است که نشان می دهد جهان در تلاش‌های خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و رساندن آن به صفر خالص فاصله دارد.

چین که بیش از نیمی از زغال سنگ جهان را مصرف می کند، انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش ۹ درصدی تولید برق جهانی با سوخت زغال سنگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشد. پیش بینی می شود تولید برق هند در سال جاری ۱۲ درصد افزایش یابد.

به عنوان بخشی از مذاکرات آب و هوایی ماه گذشته در گلاسکو، کشورها در نهایت موافقت کردند که مصرف زغال سنگ را کاهش دهند تا دمای جهانی تا حد امکان به میزان ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد. چین نیز متعهد شده است تا کاهش مصرف زغال سنگ را آغاز کند، اما این کار را تنها پس از سال ۲۰۲۵ انجام خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها