طلا

خوش بینی در فضای بازار طلا در آستانه تعطیلات کریسمس که این فلز ارزشمند بالای ۱۸۰۰ دلار صعود کرد، قوی بود اما توصیه تحلیلگران این است که اگر مجبور نیستند هفته جاری معامله نکنید.

به گزارش «کالاخبر» اکثر تحلیلگران وال استریت خاطرنشان کردند که طلا دوره فصلی قوی را شروع می کند اما دو هفته آینده به دلیل حجم اندک معاملات، نوسان فوق العاده بالایی وجود خواهد داشت. بسیاری از شرکتها در حال حاضر دفاترشان را پیش از تعطیلات سال نو برای امسال بسته اند.

حجم اندک معاملات در نرخ مشارکت پایین در نظرسنجی این هفته کیتکونیوز منعکس شد. در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۹ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۵ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و به همین میزان نظری نداشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۶۳۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۳۴۳ نفر معادل ۵۴ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۳۴ نفر معادل ۲۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۶۱ نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند.

تداوم خوش بینی به روند افزایشی قیمت طلا در حالی مشاهده شد که این فلز ارزشمند معاملات هفته گذشته را در بالای ۱۸۰۰ دلار به پایان رساند و نسبتا در مقایسه با هفته پیش از آن تغییری نداشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا روز پنج شنبه با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

اکثر تحلیلگران به طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند زیرا دسامبر و نخستین ماههای سال نو از نظر فصلی دوره های قوی برای این فلز ارزشمند هستند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "بلو لاین فیوچرز" اظهار کرد: در ۹ سال از ۱۰ سال گذشته می توانستید با خرید طلا در آخرین روز معامله پیش از کریسمس و فروش آن تا ۱۱ ژانویه سود کنید. همیشه ابهام زیادی در ابتدای سال وجود دارد بنابراین شاید سرمایه گذاران احساس راحتی بیشتری می کنند که طلای بیشتری را نگه دارند.

همراه با عوامل فصلی مثبت، تحلیلگران همچنین به دلیل بهبود دورنمای فنی طلا که بالای ۱۸۰۰ دلار را حفظ کرده است، به این فلز ارزشمند خوش بین هستند. با این حال از نظر بعضی تحلیلگران طلا باید مقاومت در سطح ۱۸۱۵ دلار و سطح مقاومت بلندمدت در ۱۸۳۵ دلار را بشکند.

اما همه تحلیلگران به طلا در کوتاه مدت خوش بین نیستند. دیوید میدن، تحلیلگر بازار شرکت "اکوئیتی کیپتال" می گوید اگرچه طلا فضا برای صعود ملایم در هفته جاری دارد اما با قوی ماندن دلار، خوش بین بودن دشوار است. دلار به بالاتر از رکورد نوامبر صعود نکرده است اما همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و این مسئله روی قیمت طلا تاثیر منفی می گذارد. وقتی که بانک مرکزی آمریکا به دنبال سه دور افزایش نرخهای بهره در سال آینده است، مایل نخواهم بود دلار آمریکا را بفروشم.

کریستوفر وِکیو، استراتژیست ارشد بازار در شرکت دیلی فارکس هم به کیتکونیوز گفت: درباره طلا در کوتاه مدت نظر خنثی دارد اما وی نسبت به این فلز ارزشمند خوش بین نیست. طلا فاقد اخبار بنیادینی است که قیمتها را به شکل پایدار بالاتر ببرد. اکنون که فدرال رزرو به دنبال افزایش نرخهای بهره در سال آینده است، بازده واقعی باید افزایش پیدا کند و این اتفاق برای قیمت طلا منفی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها