• ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
  • کد خبر: 68348
نفت

ژاپن در اقدامی هماهنگ با متحدانش و با هدف کنترل قیمتها، از ذخایر ملی خود نفت برای فروش عرضه می‌کند.

به گزارش «کالاخبر»؛وزارت بازرگانی ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد یک مزایده دولتی، نفت عمان از ذخایر استراتژیک شیبوشی را برای تحویل بین مارس و ژوئن عرضه می کند. با این حال مزایده مذکور حجم نفت مورد عرضه را اشاره نکرده است.

آمریکا اواخر ماه نوامبر اعلام کرده بود ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آزاد می‌شود و عرضه این نفت در ژانویه آغاز خواهد شد. این اقدام به همراه برداشت مقادیر کمتری از ذخایر چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و انگلیس برای کمک به پایین بردن هزینه های انرژی مصرف کننده انجام می شود.

این توافق غیرمعمول میان کشورهای مصرف کننده برای برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک با هدف مهار افزایش قیمت‌های انرژی پس از بی اعتنایی تولیدکنندگان اوپک پلاس به درخواست‌های مکرر آمریکا و کشورهای دیگر برای افزایش سریع تر تولید صورت گرفته است.

دولت بایدن نخستین مرحله برداشت ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکا را آغاز کرده است و ۱۸ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک خود را در ۱۷ دسامبر خواهد فروخت. کره جنوبی هم هفته گذشته اعلام کرد برداشت نفت و فرآورده‌های نفتی از ذخایر استراتژیک خود را از ماه آینده آغاز می کند. با این حال کشورهای دیگری که در این طرح مشارکت دارند شامل چین و هند هنوز برنامه خود در این خصوص را اعلام نکرده‌اند.

کوییچی هاگیودا، وزیر بازرگانی ژاپن در نوامبر اعلام کرده بود این کشور همزمان با جایگزین سازی نفت، به برداشت از ذخایر اقدام خواهد کرد. اگرچه ژاپن به طور مرتب این رویه را دنبال می کند اما در حمایت از اقدام کشورهای مصرف کننده، زمان آن را جلو انداخته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حال حاضر نشانه‌هایی از ضعیف شدن تقاضا برای نفت در آسیا با توجه به شیوع سریع واریانت اُمیکرون مشاهده می شود. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، روز دوشنبه اندکی افزایش داشت و بالای ۷۶ دلار در هر بشکه معامله شد با این حال حدود هفت درصد از زمان رونمایی برنامه آمریکا برای برداشت از ذخایر استراتژیک نفت ریزش قیمت پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها