اسحاق مرادیان

مدیر فروش و بازرگانی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با بیان اینکه میزان عرضه و معاملات آلومینیوم طی دو ماه اخیر در بورس کالا بهبود یافته و با روندی مطلوب دنبال می شود، گفت: سالکو در هر هفته، دو تا سه هزار تن شمش آلومینیوم در بورس کالا عرضه می کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، اسحاق مرادیان در خصوص رویکرد و استراتژی تبیین شده برای فروش شمش در بازارهای داخلی و بین‌المللی، اظهار داشت: از ابتدای تاسیس مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، مبنای کار، فروش صادراتی شمش آلومینیومی بوده ولی با توجه به حجم تقاضای بازار داخل و درخواست‌هایی که در زمینه تامین نیاز صنایع پایین‌دستی آلومینیوم از سوی وزارت صمت به این شرکت ارسال شده است، در هر هفته، دو تا سه هزار تن شمش آلومینیومی در بورس کالای ایران عرضه می‌کنیم. ظرفیت اسمی سالکو، ۳۰۰ هزار تن در سال بوده و با توجه به اینکه میزان تولید مجتمع در حال افزایش است، طی چند ماه آینده، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنند آلومینیوم کشور به ظرفیت اسمی تعیین شده خواهیم رسید.

وی در خصوص جایگاه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در بازارهای صادراتی، اذعان کرد: هم‌اکنون کشورهای ترکیه، امارات و چین ازجمله بزرگ‌ترین مشتریان شمش‌های آلومینیومی سالکو هستند. این شرکت به دلیل درجه خلوص بالای شمش‌های تولیدی خود و همچنین تولید شمش در قالب‌های پنجاه پوندی و یک هزار پوندی، جایگاه خود را در منطقه تثبیت کرده است. علاوه‌براین، خط تولید بیلت و اسلب آلومینیومی را راه‌اندازی کرده‌ایم و تقاضا برای خرید این محصولات آلومینیومی افزایش یافته است. فقط انجام برخی مراحل اداری باقی مانده است که با به اتمام رسیدن آن‌ها، تا یک ماه آینده فروش بیلت و اسلب آلومینیومی سالکو آغاز خواهد شد. 

بهبود معاملات آلومینیومی در بورس کالا

مدیر فروش و بازرگانی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل کاهش حجم معاملات در برابر میزان حجم بالای عرضه محصولات آلومینیومی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ چه بود، مطرح کرد: شرایط تغییر کرده است و طی دو ماه اخیر، میزان عرضه و معاملات آلومینیومی مطلوبی را شاهد بودیم و شرایط مطلوب‌تر شده است؛ چراکه میزان خرید مصرف‌کنندگان در ازای ارزان‌تر شدن قیمت عرضه‌های آلومینیومی، به شکل رقابتی افزایش یافته است. در واقع، مصرف آلومینیوم به اندازه‌ای رشد پیدا کرده که حتی با وجود حجم بالای عرضه‌ها، میزان تقاضا نیز رشد دو تا سه برابری پیدا کرده است.

مرادیان تصریح کرد: در بازه زمانی در اردیبهشت ماه سال جاری، میزان عرضه‌های شمش آلومینیومی مطلوب بود اما مقدار معاملات به نصف میزان عرضه و حتی کمتر رسیده بود. بعضی از شرکت‌ها میزان مشخصی از شمش آلومینیومی خود را دپو کرده بودند و برخی دیگر نیز با نگاه به بازارهای جهانی و نوسان قیمتی که به عنوان مثال، میزان رشد در یک ماه یک هزار دلار بود، بر این باور استوار شدند که قیمت آلومینیوم افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد؛ پس باید خرید شمش داشته باشند و ذخیره‌ای مطمئن برای تولید در روزهای آتی خود فراهم کنند.

وی ادامه داد: نوسانات در بازار جهانی تاثیر خود را گذاشته است زیرا کشور چین سیاستی را در پیش گرفته بود تا تولید آلومینیوم در این کشور را کاهش دهد که دلیل اصلی این تصمیم‌گیری، مصرف بالای برق این صنعت بود. در ایران به دلیل ارزان‌ بودن قیمت حامل‌های انرژی، تولید افزایش پیدا کرده است. طی ماه‌های بعد شرکت روس‌آل نیز برای ورود به بازار ترکیه، مالیات تعیین کرده که برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نبود؛ به همین دلیل، این صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در ترکیه به بازار آلومینیوم ایران هجوم آوردند و این عمل سبب افزایش تقاضای آلومینیوم شد. ضمن اینکه در حال حاضر، صنایع پایین‌دستی آلومینیوم از شرایط فروش بسیار مطلوبی برخوردار هستند؛ به همین نسبت خرید بالاتری هم دارند.

سالکو به ثبات بازار کمک کرد

مدیر فروش و بازرگانی سالکو در خصوص ارزیابی وضعیت کنونی بازار و نقش این شرکت در مسئله تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دست آلومینیومی، عنوان کرد: به گفته شرکت‌های مصرف‌کننده شمش، از زمان ورود سالکو به بازار آلومینیوم، کمک شایانی به آن‌ها شده است؛ چراکه قبل از آن، رقابت‌های شدیدی در بازار به وجود می‌آمد و مصرف‌کنندگان به میزان کمتری می‌توانستند شمش آلومینیومی خریداری کنند و معمولا تا ۳۰ درصد قیمت‌ها به شکل رقابتی افزایش پیدا می‌کرد. البته پارامترهایی نظیر رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن و ضریب دلار نیمایی نیز تاثیرگذار هستند. سالکو با وارد شدن به میدان رقابت سبب شد تا تب بازار آلومینیوم فروکش کند اما کماکان به علت شرایط موجود حتی با وجود فروش مطلوب این شرکت‌ها و همچنین کاهش و افزایش یافتن قیمت آلومینیوم در بازار جهانی، هنوز تقاضا بالا است. این سطح از تقاضا برای شمش آلومینیومی در بازار جهانی نیز افزایش یافته که همان‌طور که عنوان شد به علت کاهش تولید آلومینیوم توسط چین و به وجود آمدن معضل کمبود مواد اولیه برای سایر تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در جهان، تقاضاها به سوی بازار ایران سرازیر شده است. همچنین یکی دیگر از دلایل تقاضای بازار برای خرید شمش آلومینیومی از شرکت سالکو، کیفیت بالای شمش تولید شده در این شرکت است.

«آلوم‌شهر»، آرمان‌شهری برای صنایع پایین‌دستی

مرادیان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از احداث صنایع پایین‌دستی آلومینیوم طی پروژه «آلوم‌شهر» در منطقه اقتصادی لامرد که قرار است خوراک خود را از سالکو تامین کنند، چیست، اذعان کرد: این صنایع، جزو صنایع تبدیلی‌ محسوب می‌شود و از استقرار شرکت‌ها در این منطقه بسیار استقبال به عمل آمده است؛ چراکه با بهره‌برداری از این طرح، خام‌فروشی آلومینیوم جلوگیری می‌شود و تولید آلومینیوم در این منطقه به سمتی خواهد رفت که سبب فروش محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده بالاتر شود و صرفا فروش شمش مد نظر قرار نگیرد.

وی یادآور شد: در سراسر کشور کارخانجات مختلفی در زمینه تولید محصولات آلومینیومی فعالیت دارند و چون قلب صنعت آلومینیوم استان اراک است، در حالت عادی این کارخانه‌ها در اقصی نقاط کشور هزینه‌های سنگینی برای حمل‌ونقل صرف می‌کنند اما صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در این منطقه، دیگر احتیاجی به حمل‌ونقل در مسافت طولانی ندارند و با تحویل مذاب آلومینیوم از سالکو به جای شمش آلومینیومی جامد، هزینه حمل برای هر دو طرف به شدت کاهش پیدا می‌کند. در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، هم بحث مالیات برای تولیدکنندگان وجود ندارد و هم اینکه این منطقه از نظر جغرافیایی، نزدیک به دریا است؛ بنابراین تولیدکنندگان محصولات آلومینیوم برای صادرات محصولات خود راحت‌تر می‌توانند اقدام کنند و هزینه حمل محصول نهایی نیز برای آن‌ها حذف می‌شود.

تولید بیلت و اسلب آلومینیومی

مدیر فروش و بازرگانی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در ارتباط با متقاضیان محصولات اسلب و بیلت آلیاژی تولید شده در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گفت: مصرف اسلب و بیلت آلیاژی آلومینیومی در بازار داخلی بسیار بالا است و حتی مصرف‌کنندگان این محصولات با کمبود آن مواجه هستند و همیشه شاهد رقابت بسیار بالایی بر سر عرضه و معامله اسلب و بیلت آلومینیومی هستیم و همچنین مشتریان هم دو تا سه ماه در نوبت هستند تا بتوانند این محصولات را خریداری کنند. قطری که برای بیلت آلومینیومی سالکو در نظر گرفته شده، ۱۱ اینچ بوده که مناسب صادرات است اما در صدد هستیم که به سمت تولید بیلت آلومینیومی با سایزهای هفت تا هشت اینچ برویم تا بتوانیم نیاز بازار داخلی را هم تامین کنیم. بیشترین مصرف بیلت آلومینیومی مختص شرکت‌های نورد آلومینیومی است.

بروکراسی‌های گمرکی

مرادیان خواستار شد: اگر وزارت صمت و سازمان گمرک کشور بتوانند همکاری بیشتری با شرکت‌ها داشته باشند تا مواد اولیه آلومینیومی که خریداری شده به راحتی تبدیل به محصولات با ارزش افزوده شده و به روش ورود موقت کالا صادرات شوند. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا خام‌فروشی بسیار کمتری صورت خواهد گرفت و همچنین ارزش افزوده بالاتری برای محصولات به وجود خواهد آمد. چراکه صنایع پایین‌دستی بیشتر تقویت شده و می‌توانند به سود بیشتری از محل فروش محصولات برسند و صادرات نیز تقویت می‌شود و به واسطه ارزآوری، معضلاتی که پیرامون قیمت دلار در کشور وجود دارد نیز بیش از پیش، قابل کنترل خواهد بود؛ چراکه ارز بیشتری وارد کشور می‌شود و بسیاری از صادرکنندگان مجبور هستند مقادیر زیادی از ارز حاصل از فروش صادراتی محصولات را در سامانه‌های ارزی وارد کنند. باید بسیاری از بروکراسی‌های اداری دست‌وپاگیر مربوط به امور گمرکی را حذف کنند.

وی در تکمیل صحبت خود اظهار کرد: تولیدکنندگان برای خروج شمش آلومینیومی از کشور، باید تاییدیه‌های گوناگونی را اخذ کنند و بروکراسی‌های پر پیچ و خم را طی کنند. رفع موانع تولید نباید فقط در حد شعار باقی بماند و مسئولان امر برای رشد تولید و پیشرفت واقعی آن، باید در این زمینه با تولیدکنندگان تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند. ظرفیت تولید مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب میزان کمی نیست؛ بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده شمش با داشتن تکنولوژی به‌روز، اگر به مرحله تولید با ظرفیت کامل برسد و حمایت‌های لازم از آن صورت بگیرد، می‌توانیم ظرفیت‌های دیگر را نیز فعال‌سازی کنیم و تاثیر آن را در تمام صنایع ببینیم.

جلوگیری از خام‌فروشی

مدیر فروش و بازرگانی سالکو در تشریح این موضوع که چگونه می‌توان میزان خام‌فروشی آلومینیوم را کاهش داد، مطرح کرد: در حال حاضر، شرکت‌ها برای دریافت شمش صادراتی از کارخانه سالکو با مشکل روبه‌رو هستند؛ به طوری که برای ورود موقت کالا در گمرک چالش‌های فراوانی را باید پشت سر بگذارند و وزارت صنایع هم مجوز لازم را به آن‌ها ارائه نمی‌دهد. ما نیز مجاز به درصد مشخصی عرضه در بازار داخلی هستیم و مابقی آن باید صادر شود. تولیدکنندگان هم باید بتوانند شمش‌های صادراتی را از ما خریداری کرده و آن را به روش ورود موقت کالا وارد کشور کنند و با تبدیل به محصولات مختلف آلومینیومی و آلیاژی، نظیر پروفیل آلومینیومی، بتوانند این محصولات را صادر کنند تا این زنجبره در سراسر کشور به صورت پیوسته ادامه پیدا کند؛ نه اینکه شرکت‌های خارجی شمش‌های ما را خریداری و محصول تولید می‌کنند و مجددا محصول تولید شده را به ما بفروشند!

تخفیف برای مشتریان

مرادیان در مورد محل قرارگیری شرکت سالکو نسبت به سایر تولیدکنندگان که اکثرا در مرکز کشور مستقر هستند و تاثیر این امر در فروش محصولات، خاطرنشان کرد: به هر جهت، هزینه حمل شمش سالکو برای مشتریان که در مرکز کشور قرار گرفته‌اند، زیاد است و آن‌ها باید هزینه سنگینی برای خرید شمش از سالکو و بردن به خطوط تولید خود بپردازند ولی مجتمع آلومینیوم جنوب با ابتکاری که به خرج داده است، هزینه حمل را محاسبه کرده و در قیمت تمام شده محصول، برای مصرف‌کنندگان تخفیف قائل شده است تا برای آن‌ها صرفه اقتصادی در بر داشته باشد. ضمن اینکه کیفیت و خلوص شمش سالکو، جزو مزیت‌های آن است.

اهمیت فعال‌سازی معادن بوکسیت در جنوب کشور

مدیر فروش و بازرگانی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به واردات پودر آلومینای به عنوان ماده اولیه مصرفی برای تولید آلومینیوم اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۹۰ درصد از آلومینای مورد نیاز را از طریق واردات تامین می‌کنیم زیرا تولید داخل این محصول در کشور به میزان کافی نیست. به علت وجود تحریم‌های متنوع علیه کشور، برای واردات این ماده اولیه باید هزینه سنگینی را پرداخت کنیم. ظرفیت تولید شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور، اصلا کافی نیست و به همین جهت، دولت باید همت کند و از این شرکت حمایت‌های بیشتری را به عمل آورد. اگر فعال‌سازی معادن فراوان دارای ذخیره بوکسیتی که در جنوب کشور داریم، هرچه سریع‌تر در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد، معضل کمبود آلومینا نیز رفع خواهد شد و به جای خرید با قیمت گزاف از معادن مستقر در کشورهای دیگر، آن را از منابع داخلی تامین نیاز می‌کنیم و شاهد کاهش چشمگیر ارزبری نیز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: قطعا تامین آلومینا از منابع داخلی، قیمت تمام شده شمش را نیز کاهش می‌دهد زیرا هزینه حمل بین‌المللی بسیار افزایش یافته است که سبب افزایش قیمت شمش تولیدی نیز خواهد شد که متاسفانه جایی برای تخفیف باقی نمی‌گذارد. همچنین با بهره‌برداری از این معادن، برای تعداد زیادی از افراد حامعه می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

وی در پایان این گفت‌وگو در این باره که سرمایه‌گذاری بر معادن داخلی بوکسیت صرفه اقتصادی دارد یا واردات آن، اذعان کرد: قطعا برای تولید بوکسیت، سرمایه‌گذاری روی منابع داخلی صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به واردات آن خواهد داشت. چون طبق مطالعات زمین‌شناسی اخیر، ذخایر زیادی در کشور موجود بوده و این تحقیقات توسط ایمیدرو انجام شده است. البته برای اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری و همچنین احداث کارخانجات زمان طولانی لازم است اما اگر وزارت صمت به عنوان طرح اولویت‌دار به این موضوع بپردازد، فرایندهای مربوطه، سرعت بیشتری خواهند گرفت و زودتر به بهره‌برداری خواهند رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها