تالار حراج باز

پیام آرمات کارشناس بازار سرمایه می گوید که در تالار حراج باز بورس کالا، خریداران با آرامش خاطر و ایجاد یک فرصت مناسب برای خرید کالاها براساس قیمت درج شده بر تابلو، تصمیم می گیرند و به دلیل امکان تمدید زمان رقابت، این شیوه مرهمی در معاملات به خصوص برای کالاهای حساس به شمار می رود.

آرمات در گفت و گو با «کالاخبر» در خصوص روند معاملات در تالار حراج باز بورس کالا اظهار داشت: بزرگترین مزیت حراج باز این است که خریدار به روند معاملات اشراف دارد و براساس روند قیمت و رقابت بازار تصمیم به خرید با عدم خرید کالا می گیرد، به نوعی می توان گفت اگر خریداری موفق به خرید یک کالا نشود در واقع دانسته و براساس تصمیم خود خرید نمی کند و این تجربه به تازگی در معاملات محصول تولوئن دی ایزو سیانات (TDI) پتروشیمی کارون  نیز مشاهده شد.

این کارگزار بورس کالا گفت: در رینگ های اصلی بورس کالا یک دقیقه زمان رقابت وجود دارد که کارگزاران عملا در ثانیه های نخست قیمت مد نظر خود را در سامانه معاملات ثبت نمی کنند و در چند ثانیه آخر براساس مشورت با خریدار و تحلیل خود اقدام به ثبت قیمت می کنند؛  در این روش امکان دارد خریدار از خرید جا بماند یا با ثبت قیمتی بالا، متضرر شود

او ادامه داد: اما شیوه حراج باز، این ضعف را برطرف کرده به این صورت که کارگزار می تواند گام به گام با مشتری پیش رود و این فرصت را دارد که قیمت برنده مدام چک کند و براساس نظر مشتری اقدام به خرید کالا کند که چنین حالتی در سایر رینگ ها وجود ندارد.

مدیر کالایی کارگزاری بانک دی اظهار کرد: لذا در حراج های عادی چون مشتریان بازه قیمتی دقیق را نمی دانند شاید بازنده شوند اما در حراج باز چون تا لحظه آخر امکان تغییر نرخ وجود دارد اگر یک قیمت نیز برای او صرف نداشته باشد به نوعی دانسته می بازد و این موضوع به ریسک های معاملاتی کارگزاران نیز پایان می دهد و این موضوع بزرگترین منفعت تالار حراج باز بورس کالا است.

به گفته آرمات، در این حالت علاوه بر رقابت خریداران و جذابیت این رقابت برای فروشندگان، بازه های سقف و کف قیمت به شدت به هم نزدیک می شود. 

او در ادامه بیان کرد: حراج باز برای معاملاتی که به گره و مشکل می خورد و حساسیت در آن بالاست و یا یک عرضه کننده کالا وجود دارد یک مرهم به حساب می آید و یکی ابزارهای مناسبی است که بورس کالا تعریف و ارائه کرده است تا خریداران با آرامش خاطر برای قیمت مدنظر تصمیم بگیرند.

آرمات با بیان اینکه حراج باز با محصولات معدنی آغاز شد گفت: از فردا شنبه نیز این ابزار برای وکیوم باتوم قابل استفاده خواهد شد؛ به عنوان یک کارگزار این ابزار را برای محصولاتی که به گره معاملاتی می خورد مطلوب می دانم البته باید توجه کرد که این سازوکار و زمان بندی فعلی برای همه محصولات در رینگ های بورس کالا قابل پوشش نیست برای به نظر می رسد برای محصولات پلیمری یا میلگرد به دلیل تعدد مشتری نمی توان به اندازه سایر کالاها از حراج باز بهره برد.

وی در پایان گفت: در آینده نزدیک احتمال می رود بسیاری از فروشندگان تمایل به عرضه محصولات در تالار حراج باز باشند کما اینکه راه اندازی این ابزار برای کارگزاران نیز جذاب بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها