روح‌الله ایزدخواه

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تامین مالی زنجیره‏‌ای در شرایط عادی و یا تحریمی بحثی است که به توسعه صنعت کشور کمک می‌کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایبِنا، روح‎ الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یازدهم درباره طرح تامین مالی زنجیره ای اظهار کرد: صنایع بزرگی در کشور مانند پتروشیمی، فولاد، نفت و گاز، خودرو و … وجود دارد که از دو بخش بالادست و پایین‌دست بهره‎ می‌برند، اما مشکل مشترک‎شان عدم اتصال این دو بخش به یکدیگر است، لذا بازار سیاه ایجاد می‎ شود و هزینه‎ های گزافی شکل می‌گیرد، بنابراین مسئله فناوری و بهره‎ وری بین بالادست و پایین دست به نحوی آسیب می‌‎بیند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص یادآور شد: ایجاد روابط همکاری و مالی بین بالادست و پایین دست در قالب زنجیره‎ های صنعتی کشور و تولید که حتی کشاورزی هم شامل آن می‎ شود به معنای شکل دادن تامین مالی خواهد بود که در این صورت هم نیاز به نقدینگی درون زنجیره صنعتی کاهش می‎ یابد و هم هدایت نقدینگی به سمت تولید بهتر انجام می‎ گیرد و تورم تا حد قابل قبولی کنترل خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در خانه ملت ابراز کرد: تحقق این مسئله نیازمند آن است تا در کنار حضور بانک ‎ها، تشکل های حوزه تولید هم حضور داشته باشند تا رابطه همکاری بین بالادست و پایین دست به هدایت درآید و بر آن نظارت صورت گیرد. دولت هم باید به سمتی حرکت کند تا بتواند هزینه ‎های تولید را از این شرایط فعلی به سمت آزادسازی قیمت‎ ها سوق دهد. بنابراین بهتر آن است تا به جای افزایش نرخ بنزین یا گران کردن قیمت خودرو یا کاستن از ارز کالاهای اساسی، به صورت زنجیره‎ ای صنعتی ملاک قرار گیرد زیرا از این طریق گام موثری برداشته خواهد شد.

ایزدخواه در ادامه چنین توضیح داد: انجام این کار سبب خواهد شد تا بحث تامین سرمایه در گردش، هدایت نقدینگی، کنترل تورم و افزایش همکاری‎ های درون زنجیره‎ ای صنعتی سر و سامان گیرد.

وی در خصوص کاهش فساد با استفاده از این شیوه بیان کرد: فساد بیشتر از جنس دو نرخی‌سازی بازارها شکل می‎ گیرد. به این معنا؛ دارای یک بازار کنترل شده و یک بازار سیاه هستیم که اسباب تولید رانت را در این میان فراهم می‎ سازد که نه به نفع بالادست است و نه برای پایین دست سودی به همراه دارد و در این میان تنها یک گروه صاحب ثروت می ‎شود که از محل فعالیت آن‎ها نیست، بلکه از نابسامانی بازارها نشأت گرفته است.

وی افزود: برای مثال می‎ توان به بحث خودرو اشاره کرد که سال گذشته درباره آن گفته شد بیش از ۸۰ هزار میلیارد تولید رانت شد یا در فولاد و دیگر صنایع به همین شکل بود. چنانچه تامین مالی زنجیره ‎ای به درستی اجرا شود، مانع این رانت‎ های بی‎ مبنا خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها