اوپک

تقاضای آسیا برای نفت پس از یک دوره طولانی رشد متغیر، ممکن است سرانجام روند صعودی پایداری پیدا کرده باشد اما این که اعضای اوپک پلاس چگونه سیاست تولید خود را تنظیم می کنند، برای حمایت از این روند احیا حائز اهمیت خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر»؛ تصمیم سال ۲۰۲۲ اوپک و متحدانش برای تصویب یک دور دیگر افزایش سهمیه‌های تولید بر مبنای این انتظار که بازار می تواند با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ماه‌های آینده نفت بیشتری را جذب کند، به مذاق واردکنندگان نفت آسیا که شاهد احیای اقتصادی شکننده بوده اند، خوش آمده است.

پانکاج کالرا، مدیرعامل شرکت اکتشاف و تولید اسار به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: با پشت سر گذاشتن روزهای بد پاندمی، بازار نفت و گاز در روند احیای مستمر حجم و قیمت پس از مشاهده رکوردهای پایین در اواسط سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ قرار دارد.

طبق بررسی پلاتس آنالیتیکس، پیش بینی می شود تقاضای آسیا برای نفت به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ رشد کند و به ۱۰۳ درصد سطح پیش از پاندمی برسد که بالاتر از رشد ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ خواهد کرد. هر چند که تاثیر کامل واریانت اُمیکرون ویروس کرونا همچنان در دست ارزیابی است. رشد تقاضا تحت تاثیر تقاضا برای سوختها قرار دارد که انتظار می رود به میزان یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ رشد کنند.

لیم جیت یانگ، مشاور بازارهای نفت آسیا اقیانوسیه در پلاتس آنالیتیکس گفت: جدا از سیاست کرونا صفر چین، اکثر کشورهای منطقه با وجود مشاهده افزایش آمار ابتلا به اُمیکرون، به سمت بازگشایی اقتصادهایشان می روند. هر گونه قرنطینه‌ای احتمالا محلی و هدفمند خواهد بود و نسبت به گذشته تاثیر کمتری بر تقاضا خواهد گذاشت.

اوپک پلاس در نشست چهارم ژانویه وزیران این گروه، با تصویب افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای فوریه نشان داد که همچنان مطمئن است اُمیکرون تاثیر کمتری بر تقاضای جهانی برای نفت خواهد داشت. قیمت نفت هم تاکنون تاب آوری خود را حفظ کرده و بالای ۸۰ دلار در هر بشکه مانده است.

این گروه که متشکل از ۲۳ کشور است که حدود نیمی از ظرفیت تولید نفت جهان را در کنترل دارند، در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ در بهار سال ۲۰۲۰ محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را تصویب کرد و به تدریج در حال احیای تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای بازگشت به سطح تولید پیش از پاندمی است.

راجات کاپور، مشاور نفت و گاز در بمبئی گفت: ‌اگرچه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ ممکن است وقفه کوتاهی ایجاد شود زیرا چین قرنطینه سخت گیرانه‌ای را به اجرا می گذارد و سایر کشورها مانند هند، کره جنوبی و اعضای آسه آن(اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) محدودیتهایی را در فعالیتهای اقتصادی و سفر اعمال می کنند اما تصویر کلی برای نفت خام دلگرم کننده است.

کشورهای آسیایی به میزان فزاینده‌ای نشانه‌های احیای قوی تقاضا را نشان می دهند. واردات نفت خام هند در نوامبر روند کاهشی را معکوس کرد و به بالاترین حد در ۱۰ ماه گذشته صعود کرد. این کشور ۱۸.۳۷ میلیون تن معادل ۴.۵ میلیون بشکه در روز نفت در نوامبر وارد کرد که ۷.۵ درصد رشد ماه به ماه داشت.

در گزارش پلاتس آنالیتیکس آمده است: چین و هند وضعیت خود به عنوان موتور رشد را در سال ۲۰۲۲ باز می‌یابند اما جنوب شرق آسیا هم مشارکت قابل توجهی خواهد داشت؛ به خصوص در کشورهایی که نرخ واکسیناسیون بالایی داشته‌اند.

پالایشگاهها در کره جنوبی و ژاپن به شکل محتاطانه‌ای خوش بین هستند که روند تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا می کند و بهبود فعالیت صنعت هواپیمایی منطقه ای برای بهبود کامل احیای تقاضا برای سوخت حمل و نقل و بازگشت آن به سطوح پیش از شیوع پاندمی، کلیدی خواهد بود.

طبق یافته‌های نظرسنجی پلاتس، تقاضا برای سوخت جت در آسیا می تواند امسال به حداقل ۷۰ درصد سطح مصرف سال ۲۰۱۹ که هنوز پاندمی شیوع پیدا نکرده بود، احیا شود و به تولید پالایشگاههای، واردات نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی بالاتر منتهی شود.

در حالی که مصرف بنزین و دیزل به تدریج در حال بهبود و بازگشت به سطح پیش از شیوع پاندمی است، منابع پالایشگاهی کره جنوبی می گویند سوخت جت یکی از آخرین بازارهایی است که از این روند احیا جا مانده است.

بر اساس گزارش پلاتس، پالایشگاههای آسیایی بر این باورند که عرضه جهانی نفت بسیار محدود مانده و قیمتهای نفت بیش از حد بالاست. کاربران نهایی همچنان از اوپک پلاس می خواهند تولیدش را حداقل ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد که دو برابر سطح افزایش تولید فعلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها