گندم

گندم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی سهم زیادی در تأمین غذای مردم دنیا دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در فصل آخر سال قبل، قیمت گندم در دنیا رشد کرد و به ۳۳۱.۲ دلار به ازای هر تن رسید. این در حالی است که در فصل سوم همین سال هر تن گندم ارزشی معادل ۲۶۴.۸ دلار داشت. بررسی روند تغییرات قیمت گندم طی سال‌های اخیر، نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ هر تن گندم ارزشی برابر با ۲۱۱.۳ دلار داشته و در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۷.۷ دلار رسیده است. ولی در سال ۲۰۲۱ قیمت با سرعت بیشتری رشد کرد و هر تن از این محصول ارزشمند غذایی و کشاورزی با قیمت ۲۸۱.۷ دلار در بازار مبادله شد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ حال سؤال این جاست که روند تغییرات قیمت در سال جاری چگونه خواهد بود؟ آیا باید منتظر تداوم روند افزایش قیمت گندم باشیم یا این که این بازار به سمت تعادل حرکت می‌کند؟

تولید کاهش یافته است

به گزارش فایننشال تایمز انتظار می‌رود قیمت گندم در سال جاری با افزایش همراه باشد. این رسانه با اشاره به پیش‌بینی‌های ارائه‌شده توسط وزارت کشاورزی امریکا و کمیسیون اروپا، افزود: «در امریکا خشکسالی باعث شده تا تولید گندم کاهش یابد و در اروپا هم گزارش‌ها از افت ۶ درصدی تولید در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل حکایت دارد. با توجه به این آمارها می‌توان انتظار داشت رشد قیمت گندم به دلیل کمبود عرضه در سال جاری ادامه داشته باشد. مسئله‌ای که می‌تواند تورم قیمت مواد غذایی را بیشتر کند و بر بحران گرسنگی در دنیا اضافه کند.»

گندم ۳۳۵ دلاری می‌شود

بانک جهانی متوسط قیمت هر تن گندم در سال ۲۰۱۹ را برابر با ۲۱۱.۳ دلار اعلام کرد و اعلام کرد: «در سال ۲۰۲۰ هر تن گندم در دنیا با قیمت ۲۲۷.۷ دلار فروخته شد و در سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن از این محصول ارزشمند کشاورزی به ۲۸۱.۷ دلار رسید. با تداوم این وضعیت در سال جاری هر تن گندم قیمتی بین ۳۲۰ تا ۳۳۵ دلار خواهد داشت که این قیمت به معنای افزایش تورم در قیمت مواد غذایی و افزایش گرسنگی در جهان خواهد بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها