کشمش

محمد میری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه راه‌اندازی انبار بورس کالایی در کشمش ازجمله اقدامات مثبتی بود که سال گذشته در خلیل‌آباد با ظرفیت ۱۰۰ تن انجام شد گفت: شهرستان کاشمر نیز این درخواست را داشته و مراحل اداری و مقدماتی آن در حال بررسی و انجام است. وی افزود: با راه‌اندازی انبار بورس کالایی نه تنها نقش واسطه‌ها کمرنگ می‌شود بلکه خود تولیدکننده می‌تواند در قیمت‌گذاری و فروش محصول نقش کلیدی و اساسی را داشته باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تولید ۵۰ درصد انگور استان در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن خبر داد.

محمد میری در مراسم افتتاح یک واحد فراوری کشمش در کاشمر افزود: در خراسان رضوی حدود ۲۹ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات انگور است که به لحاظ سطح و تولید رتبه سوم را در کشور دارا هستیم.

وی سازگاری اقلیم با توسعه کشت باغات انگور را یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در خراسان رضوی دانست و اظهار کرد: تنش‌های خشکسالی، محدودیت در برداشت از سفرهای زیر زمینی و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و نزولات جوی موجب شده تا کشت محصولات کم آب طلب مانند انگور، پسته، زعفران و گیاهان دارویی در استان رو به افزایش باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: طی سال جاری حدود ۳۵۰ هزار تن انگور از سطح باغات استان برداشت شد که در همین رابطه واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در خراسان رضوی است.

وی از فعالیت ۴۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی در خراسان رضوی و فراوری شدن حدود ۷۵ درصد انگور تولیدی در این استان خبر داد و گفت: حدود ۲۵ درصد انگور تولید شده در خراسان به صورت تازه خوری در داخل و خارج استان مصرف می‌شود.

میری بیان کرد: ضمن اینکه باغداران باید در افزایش بهره‌وری و کیفی محصول تلاش کنند، زنجیره‌ها و خوشه‌های مرتبط با حوزه تولید باید مدنظر قرار گیرد، اگر بخواهیم ارزش افزوده بیشتری نصیب تولید کننده شده و از خام فروشی جلوگیری شود باید پروسه‌های بعد از تولید هم مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن حدود ۱۵ هزار هکتار باغات انگور داریم که بیش از ۵۰ درصد انگور استان در این سه شهرستان تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: عمده واحدهای تولیدی یا فرآوری مرتبط با محصول کشمش در این شهرستان‌ها متمرکز است.

وی مطرح کرد: توسعه باغات به سبک نوین یکی از اقداماتی است که برای افزایش بهره‌وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است که در این خصوص می‌شود به طرح‌های سایبان، آرایش باغات و احداث باغات به شیوه‌های داربستی اشاره کرد.

میری افزود: با استفاده از ارقام پرمحصول و دو منظوره که ارقام وارداتی هستند بهره‌وری بیشتری را می‌توان عاید کشاورزان نمود.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی انبار بورس کالایی در کشمش از دیگر اقداماتی بوده که سال گذشته در خلیل‌آباد با ظرفیت ۱۰۰ تن انجام شد که شهرستان کاشمر هم این درخواست را داشته و مراحل اداری و مقدماتی آن در حال بررسی و انجام است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با راه‌اندازی انبار بورس کالایی نه تنها نقش واسطه‌ها کمرنگ می‌شود بلکه خود تولیدکننده می‌تواند در قیمت‌گذاری و فروش محصول نقش کلیدی و اساسی را داشته باشد.

وی در ادامه یکی از مشکلات در فراوری محصول کشمش را ضعیف بودن صنایع بسته‌بندی و تکمیلی دانست و افزود، از فعالان عرصه فراوری محصولات کشاورزی از جمله انگور درخواست داریم که نسبت به به‌روز رسانی و تجهیز واحدهای خود اقدام کنند.

میری مطرح کرد: به دلیل اینکه عمده کشمش تولیدی خراسان رضوی به سمت کشورهای اروپایی، آسیای میانه و عربی صادر می‌شود و از سویی کشورهایی که مقصد و مصرف کننده محصولات ما هستند کیفیت و بار میکروبی برایشان بسیار مهم است به همین دلیل باید بتوانیم جواب نیاز صادراتی کشور را بدهیم و ارزآوری داشته باشیم.

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۴ پروژه جهاد کشاورزی با ۴۰ نفر اشتغالزایی به صورت مستقیم و ۸۰ نفر غیر مستقیم و بهره مند شدن ۳۵۴ خانوار با اعتبار دولتی ۱۶ میلیارد ریال و تسهیلات بانکی ۲۵ میلیارد ریال و خودیاری ۱۱۵ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال در کاشمر افتتاح شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها