• ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
  • کد خبر: 71193
رکود

بر اساس داده‌ های موجود، برای دومین هفته متوالی نرخ‌ حمل‌ و نقل محصولات فله ای خشک افزایش یافت. این در حالی است که میزان تقاضای چین برای غلات، زغال‌ سنگ و سنگ آهن نیز (به‌ ویژه برای حمل و نقل توسط کشتی‌ های کپ سایز و پانامکس) کاهشی بوده است.

دلیل افزایش قیمت سنگ‌ آهن چین

به گزارش «کالاخبر» به نقل از آرتان پرس، در حالی که قیمت‌ معاملات سنگ‌ آهن چین در این هفته در بحبوحه هشدارها درباره سرکوب بی‌ ثباتی بازار و اطلاعات نادرست در مورد قیمت‌ گذاری کاهش یافته است، کارخانه‌ های ملی فولاد و بازرگانان انتظار دارند میزان تقاضا پس از بازی‌ های المپیک زمستانی افزایش یابد، به همین دلیل در حال ذخیره‌ سازی مواد مورد نیاز هستند.

بر اساس داده های SMM، واردات سنگ آهن در هفته مربوط به ۷ تا ۱۳ فوریه به ۱۲.۴۷ میلیون تن رسید که نسبت به هفته قبل ۱.۸ میلیون تن افزایش و نسبت به سال قبل ۱.۱۶ میلیون تن کاهش داشت.

در همین حال، کارگزار کشتی اینترمودال در آخرین گزارش هفتگی خود در این زمینه خاطر نشان کرد: «به دلایلی مانند میزان تولید نسبتا بالای فولاد چین و افزایش مجدد سطح موجودی انبارها در بنادر این کشور، قیمت سنگ‌ آهن بسیار فراتر از انتظار افزایش یافته است».

علاوه بر این، میزان تقاضا برای زغال سنگ داخلی چین نیز همچنان بالاست و تولیدکنندگان نیز تلاش می‌کنند تا عقب ماندگی های ناشی از ممنوعیت مختصر صادرات زغال سنگ اندونزی در ژانویه را جبران نمایند.

با این حال، احتمالاً اقدامات دولت برای تقویت تولید داخلی بر میزان تقاضای واردات در آینده تأثیر می گذارد.

ارزیابی آمار رسمی گمرک از میزان صادرات دانه سویا

بر اساس آمار رسمی گمرک، برزیل در هفته دوم فوریه ۱.۳ میلیون تن دانه سویا صادر کرده است. این کشور تا کنون در این ماه ۱.۶ میلیون تن از این محصول را صادر نموده، که به طور قابل توجهی از مجموع ۳۷۰۸۸۹ تن هفته گذشته افزایش یافته است.

به نقل از متال بولتن، داده های USDA نشان داد که در ایالات متحده، بررسی های هفتگی صادرات سویا در هفته منتهی به ۱۰ فوریه به ۱.۱۵ میلیون تن رسید که ۷ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت. لازم به توضیح است که، چین (۵۰۷,۶۱۱ تن)، ایتالیا (۱۲۴,۰۲۷ تن)، مکزیک (۱۱۱,۱۶۷ تن)، مصر (۱۰۶,۸۸۶ تن)، اندونزی (۷۰,۳۳۴ تن)، تایوان (۶۹,۰۹۷ تن) و آلمان (۶۸,۷۵۳ تن) از جمله بزرگترین مقاصد محموله مذکور بوده اند.

ارزیابی نرخ حمل و نقل

آمار لحظه ای افزایش نرخ‌ حمل‌ و نقل کشتی هایی که از برزیل به چین حرکت می کنند با رشد ۵.۵۰ دلاری نسبت به هفته گذشته به ۵۵ دلار در هر تن رسیده است. در حالی که این نرخ برای محموله هایی که به سمت دریای مدیترانه غربی حرکت می‌کنند با افزایش هفتگی ۲.۵۰ دلار در هر تن به ۲۶.۵۰ دلار رسید.

در ایالات متحده، نرخ های لحظه ای برای خلیج آمریکا به چین به ۶۵.۲۵ دلار در هر تن افزایش یافت که با رشدی حدود ۴.۲۵ دلار در هر تن در هفته همراه بود، در حالی که این نرخ برای محموله ها از شمال غرب اقیانوس آرام با ۲.۲۵ دلار افزایش به ۳۶.۲۵ دلار در هر تن رسید.

در کانادا نیز، نرخ حمل و نقل محموله های فله ای خشک از ساحل غربی به چین به ۳۵.۲۵ دلار در هر تن رسید که رشد ۲.۲۵ دلاری را تجربه نمود.

در سواحل اقیانوس اطلس ایالات متحده، نرخ حمل و نقل برای محموله های بین خلیج آمریکا و اروپا نیز افزایش یافت و این نرخ برای محموله هایی به سمت دریای مدیترانه غربی با افزایش ۱.۷۵ دلاری به ۱۹.۲۵ دلار در هر تن رسید.

در همین حال، نرخ حمل محموله های عازم اروپای شمال غربی نیز با همین میزان افزایش به ۱۸.۵۰ دلار در هر تن رسید.

در دریای سیاه، حمل و نقل از اوکراین به چین با نرخ ۵۸.۷۵ دلار به ازای هر تن انجام شد که نسبت به هفته قبل با رشد ۵.۷۵ دلاری همراه بود، در حالی که حمل و نقل محموله ها به مقصد آسیای جنوب شرقی به ۵۵.۵۰ دلار در هر تن انجام می‌ شود که شاهد رشد ۵.۵۰ دلاری نسبت به هفته قبل بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها