اوپک

عراق اعلام کرد استراتژی افزایش تدریجی تولید نفت اوپک پلاس برای متوازن کردن بازار کافی است و این گروه با وجود افزایش قیمت نفت به نزدیک مرز ۱۰۰ دلار در سال میلادی جاری، نیازی به اقدام بیشتر در این باره ندارد.

به گزارش «کالاخبر» احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت: نشست بعدی وزیران اوپک پلاس دوم مارس برگزار می‌شود. این گروه رشد تولید کشورهای خارج از اوپک پلاس نظیر برزیل و کانادا را به حساب آورده و نمی خواهد افزایش ذخایر نفت در سطح جهانی را مشاهده کند.

وزیر نفت عراق در مصاحبه‌ای در قطر که برای شرکت در کنفرانس گاز طبیعی حضور پیدا کرده است، گفت: تصور می‌کنیم بازار نفت بیشتر و بیشتری خواهد داشت، بنابراین بر این باوریم که نیازی به افزایش بیشتر تولید فراتر از استراتژی فعلی اوپک پلاس نیست. ما هیچ رشدی در ذخایر تجاری نفت ایجاد نخواهیم کرد. ما تمامی تقاضا را با تولید تصویب شده تامین می‌کنیم.

احسان عبدالجبار گفت: اوپک و متحدانش تصمیم درباره سطح تولید آوریل را پس از بازبینی اطلاعات جدید درباره عرضه و تقاضا اتخاذ خواهند کرد.

وزیر نفت عراق افزود: اقدام هر کدام از اعضای اوپک پلاس برای افزایش تولید بالاتر از سهمیه تصویب شده، غیرمنصفانه خواهد بود.

تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه هم روز سه‌شنبه در حاشیه کنفرانس صادرکنندگان گاز در دوحه گفت: نیازی برای افزایش تولید نفت در حال حاضر وجود ندارد. اگر توافق هسته‌ای ایران به نتیجه برسد، انتظار داریم نفت بیشتری از سوی ایران تولید شود و نفت بیشتری به بازار عرضه می شود.

بهای معاملات نفت برنت روز جاری در معاملات سنگاپور ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۹۷ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید و رشد قیمتی که از ابتدای سال ۲۰۲۲ داشت را به ۲۵ درصد رساند. رشد قیمت نفت پس از اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اعلام به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه در شرق اوکراین روی داد. روسیه در اقدامی که تشدید تنش‌ها را به دنبال داشته است، قصد دارد نیروهای حافظ صلح را به این دو منطقه ارسال کند. مسکو مکررا اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد.

چندین واردکننده بزرگ از اوپک پلاس خواسته‌اند تولیدش را سریعتر افزایش دهد و تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی را برای استفاده از ظرفیت مازاد تولیدش تحت فشار قرار داده‌اند. با این حال بلومبرگ روز دوشنبه گزارش کرده بود چندین تولیدکننده بزرگ اوپک پلاس می‌خواهند به برنامه فعلی ادامه داده و در آوریل ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه خود اضافه کنند.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز اعلام کرد نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه در ژانویه به ۱۲۹ درصد رشد کرد که به دلیل عقب افتادن تولیدکنندگان از اهداف تولید بود. در میان اعضای این گروه، تولیدکنندگان غرب آفریقا شامل نیجریه و آنگولا با اختلالات عرضه روبرو شده و با سرمایه‌گذاری اندک در تولید جدید، دست و پنجه نرم می کنند.

نرخ پایبندی ۱۲۹ درصد در ژانویه، بالاتر از نرخ ۱۲۲ درصد در دسامبر و ۱۱۷ درصد در نوامبر است. نرخ پایبندی اعضای اوپک در ژانویه ۱۳۳ درصد و تولیدکنندگان غیراوپک ۱۲۳ درصد بود.

بر اساس گزارش رویترز، فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی از اوپک پلاس خواسته است شکاف میان اهداف تولید نفت و تولید واقعی را کاهش دهند. این آژانس در گزارش ماهانه اخیرش اعلام کرد اختلاف بین هدف و تولید اوپک پلاس در ژانویه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها