• ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 71944
فلز

قیمت نیکل و پالادیم تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه روسیه به دلیل تحریمهای غربی، در معاملات روز دوشنبه افزایش خیره کننده‌ای داشت.

به گزارش «کالاخبر»؛ نیکل در یکی از شدیدترین نوسانهای قیمتی که تاکنون در بازار فلزات لندن مشاهده شده است، حداکثر ۴۰ درصد افزایش یافت. این فلز که در فولاد ضدزنگ و باطریهای یون لیتیومی استفاده می شود، بیش از ۱۰ هزار دلار افزایش داشت و به بیش از ۴۰ هزار دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت در ۱۵ سال گذشته و بزرگترین افزایش روزانه قیمت دلاری این فلز در تاریخ ۳۵ ساله این قرارداد بود.

پالادیم هم در بحبوحه ریسکهای رو به رشد برای صادرات روسیه افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تا رکورد ۳۴۴۲ دلار و ۴۷ سنت صعود کرد و رکورد قبلی که در ماه مه ثبت کرده بود را شکست. این فلز ساعت ۱۲ و ۹ دقیقه بعدازظهر در لندن با ۱۰.۳ درصد افزایش، ۳۳۲۲ دلار و ۱۴ سنت معامله شد. قیمت پالادیم که در خودروسازی استفاده می شود، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۷۶ درصد رشد کرده است. تولید روسیه ۴۰ درصد از تولید معدنی پالادیم در جهان را تشکیل می دهد و بسته شدن فضای هوایی اروپا به روی هواپیماهای روسی، صادرات پالادیم را برای شرکت ام ام سی نوریلسک نیکل دشوار می کند.

نیکل هفته گذشته که بانکها ارتباطشان با تامین کنندگان کالاهای روسی را قطع کردند و مالکان کشتیهای بزرگ از بنادر بزرگ این کشور خارج شدند، ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده بود. اکنون که آمریکا ممنوعیت واردات نفت روسیه را بررسی می کنند، معامله گران از خود می پرسند آیا مصرف کنندگان صنعتی از خرید سایر مواد خام روسیه حتی در صورت عدم ممنوعیت خرید، خودداری خواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا و متحدانش در حال بررسی تحریم هماهنگ در پی حمله روسیه به اوکراین هستند. دولت بایدن ممکن است به تنهایی عمل کند. این اخبار باعث افزایش قیمتهای نفت شد و قیمتهای بالاتر انرژی به معنای هزینه‌های بالاتر برای تولیدکنندگان شامل کارخانه‌های ذوب فلزات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها