حجم معاملات قیر داخل نشان از کاهش استقبال معامله گران دارد، این در حالی است که به نظر می رسید با رسیدن فصل گرما حجم معاملات قیر داخل افزایش چشمگیری یابد.

سامان منتظری، کارشناس فرآورده های نفتی کارگزاری مهر آفرین با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: برخلاف انتظارها در بازار قیر، شاهد کاهش حجم مبادلات هستیم. یکی از دلایل کاهش حجم خریدها را می توان به افزایش قیمت وکیوم باتوم مربوط دانست، به طوری که پیش بینی می شود در ماه جاری حجم معاملات بیش از ماههای قبل کاهش یابد.

قیمت وکیوم باتوم در حال حاضر به ۷۸۳ تومان رسیده است که ماه پیش بهای آن ۷۷۳ تومان بود، این در حالی است که تقاضا در بازار قیر کاهش یافته و در شرایط فعلی افزایش قیمت این محصول منطقی به نظر نمی رسد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: شروع ماه مبارک رمضان هم سبب تعطیلی نسبی تجارت کشورهای همسایه شده و توانسته بر حجم مبادلات بازار قیر اثر گذار باشد، این در حالی است که پس از عید فطر هم حدود یک هفته  شاهد تعطیلی این بازارها خواهیم بود، به همین دلیل خرید و فروش با کشور های همسایه که عمده مشتریان قیر ایران هستند کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار فرآورده های نفتی در ادامه افزود: بررسی روند حجم معاملات قیر در رینگ صادراتی هم نشان می دهد که حجم معاملات تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته است، یکی از دلایل آن شروع ماه مبارک رمضان است که میزان خریدها را در همین حد نگه داشته است.

منتظری در پایان اشاره کرد: البته با وجود کاهش حجم معاملات در هفته های اخیر، آمار معاملات خرداد ماه نسبت به سال گذشته نشان می دهد که حجم معاملات داخلی و صادراتی قیر در بورس کالای ایران افزایش یافته است.

 

حجم معاملات قیر در بورس کالای ایران

سال

۱۳۹۴ خرداد

۱۳۹۳ خرداد

نوع معامله

صادراتی

داخلی

صادراتی

داخلی

حجم عرضه

۲۹۷۰۰۰

۳۱۱۰۰۰

۲۷۰۰۰۰

۱۸۷۰۰۰

حجم خرید

۱۷۶۰۰۰

۱۱۸۶۰۰

۱۱۷۰۰۰

۶۳۰۰۰

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها