بورس کالای ایران

کالاخبر: ورود سیمان به بورس کالا مزیت‌های زیادی برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و بازار این محصول داشته است که یکی از بارزترین تحولات این صنعت پس از ورود به بورس کالا، تنوع و تعدد مشتریان کارخانه های سیمان بوده که بیانگر ورود مصرف کنندگان واقعی کوچک و بزرگ به این بازار است. 

حمیدرضا حساس، عضو هیئت مدیره سیمان بجنورد در گفت و گو با کالاخبر با بیان اینکه ورود سیمان به بورس کالا اتفاق مثبتی بود که برای این صنعت رقم خورد، تاکید کرد: در صورت های مالی شرکت ها، روند بهبود شرایط پس از ورود به بورس کالا قابل مشاهده است و بررسی ها گویای آن است که تا پیش از ورود سیمان به بورس تعداد محدودی مشتری از شرکت خرید انجام می دادند اما ورود به بورس کالا سبب شد تعداد مشتریان افزایش یابد و امکان دسترسی مستقیم مصرف کنندگان نیز تسهیل شود.

وی گفت: اگر به لحاظ قیمت موضوع را بررسی کنیم، خواهیم دید  در سال های گذشته روند قیمت گذاری و تعیین نرخ ها فرآیندی زمان بر و وقت گیری برای شرکت ها بود اما با این اتفاق، تعیین قیمت به مکانیزم های عرضه و تقاضا سپرده شد.

حساس با تاکید دوباره این موضوع که در اقتصاد آزاد سازوکار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها است، گفت: ورود سیمان به بورس کالا با وجود برخی مقاومت ها در ابتدای عرضه، قیمت ها را شفاف و دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کرد.

وی درباره قطعی برق و گاز صنایع نیز اینطور پاسخ داد: کمبود برق و گاز چالشی است که متاسفانه در کشور وجود دارد و امسال هم پیش بینی می شود همین رویه و روال وجود داشته باشد. در صورت بروز این مسئله در سال جاری تولید شرکت ها همچون سال قبل پایین خواهد آمد. کمبود برق مصرف کنندگان خانگی را با آسیب هایی مواجه می کند و این موضوع برای صنایع تولیدی قابل لمس تر است.

به گفته عضو هیئت مدیره سیمان بجنورد، شرکت ها دارای هزینه های ثابتی هستند و این هزینه ها با قطعی برق از بین نمی رود و همچنان وجود دارد، تنها تولید کاهش می یابد و چون عرضه کاهش یافته اما تقاضا وجود دارد، بازار را با کسری مواجه می کند.
وی ادامه داد: شرکت ها در سال گذشته موجودی قابل قبولی از کلینکر را در دوره قطعی برق داشتند اما امسال این موضوع ممکن است وجود نداشته باشد و در نتیجه مخاطراتی برای بازار ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها