علی نمحمد بد

مهمترین رُخدادی که به واسطه عرضه سیمان در بورس کالا روی داد، موضوع دلال‌زدایی از بازار سیمان بود.

به گزارش کالاخبر ، مهم‌ترین اتفاقی که بعد از عرضه سیمان در بورس کالا افتاد؛ جمع شدن سیستم دلالی در بازار سیمان بود. بازار سیمان کشش فراوانی برای دلالان داشت. قیمت‌ها به‌قدری از سوی دولت پایین تعیین می‌شد که زمینه مستعدی برای واسطه‌گری و سوءاستفاده فراهم می‌کرد. دلالان، سیمان را ارزان از تولیدکننده می‌خریدند و با قیمت بالاتر به مصرف‌کننده می‌فروختند. گاهی حتی کالای خریداری‌شده از تولیدکننده را احتکار می‌کردند و کمبود کالا در بازار باعث جهش قیمت‌ها شده و سودهای کلانی از این محل نصیبشان می‌شد.

محمدعلی بُد، کارشناس بازار سیمان در گفت‌وگو با کالاخبر تاکید کرد: با آغاز عرضه سیمان در بورس کالا، بازار به‌سرعت ساماندهی شد و نظم گرفت. قیمت‌های سیمان که در تیرماه سال قبل در اثر قطع برق کارخانه‌ها تا کیسه‌ای 100 هزار تومان افزایش یافته بود، پس از عرضه در بورس، به کمتر از 30 هزار تومان کاهش یافت و ماه‌هاست با همین قیمت تعادلی عرضه‌ها انجام می‌شود.

چرا قیمت سیمان تغییر می‌کرد؟

او با اشاره اینکه سیمان توسط دولت تعیین می‌شد، اضافه کرد: هرچند دولت قیمت این کالا را تعیین می‌کرد اما با توجه به اینکه میزان تولید در استان‌های مختلف متفاوت بود، در برخی مناطق با ازدیاد تولید و در مناطق دیگر با کمبود تولید مواجه می‌شدیم و همین مسئله موجب تغییر قیمت سیمان در مناطق مختلف می‌شد.

بُد متذکر شد: حال با عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت‌ها یکدست شده و تمامی عرضه‌کنندگان تولید خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و خریدار می‌تواند از نزدیک‌ترین کارخانه کالا را خریداری کرده تا کرایه حمل کمتری بپردازد.

او با تاکید اینکه هزینه حمل‌ونقل، نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار سیمان دارد، گفت: اینکه شما بتوانید از میان عرضه‌کنندگان نزدیک‌ترین کارخانه را انتخاب کنید، می‌تواند امتیاز مهم در کاهش هزینه خرید باشد.

همه تولیدکنندگان سیمان در بورس کالا حضور دارند

این فعال بازار سیمان با بیان اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا در بورس کالا در حالت تعادلی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه همه تولیدکنندگان سیمان در بورس حضور دارند؛ بین عرضه و تقاضا تعادل مناسبی برقرار است و همین مسئله باعث جلوگیری از تنش‌های مختلف در بازار شد.

به اعتقاد بُد مهم‌ترین اتفاقی که بعد از عرضه سیمان در بورس کالا افتاد؛ جمع شدن سیستم دلالی در بازار سیمان بود. بازار سیمان کشش فراوانی برای دلالان داشت. قیمت‌ها به‌قدری از سوی دولت پایین تعیین می‌شد که زمینه مستعدی برای واسطه‌گری و سوءاستفاده فراهم می‌کرد. دلالان سیمان را ارزان از تولیدکننده می‌خریدند و با قیمت بالاتر به مصرف‌کننده می‌فروختند. گاهی حتی کالای خریداری‌شده از تولیدکننده را احتکار می‌کردند و کمبود کالا در بازار باعث جهش قیمت‌ها شده و سودهای کلانی از این محل نصیبشان شود.

او ادامه داد: با عرضه سیمان در بورس کالا، زمینه فعالیت تمامی این دلالان از بین رفت و تنها مصرف‌کنندگان واقعی می‌توانند در این بازار معامله انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها