همایش

در دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار یکی از چالش های اصلی صنعت فولاد کشور، در کنار عدم توازن در بخش هایی از زنجیره موضوع انرژی عنوان شد و در این حوزه بر توسعه نیافتگی حوزه گاز تاکید شد.

به گزارش کالاخبر ، دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است و در ابتدای این مراسم سروش فولادچی دبیر این همایش عنوان کرد: فولاد همواره نقش مهم و بی نظیری در زندگی انسان داشت و مصارف آن در خودرو و ساختمان و سایر اقلام تماما اهمیت این صنعت را به خوبی نشان می‌دهد.

وی افزود: دوازدهمین دوره این همایش مبتنی بر پیگیری مطالعات صنعت فولاد بوده است.

فولاد موتور پیشران درآمد ارزی است

در ادامه این همایش علیرضا بختیاری مدیر مسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد اظهار کرد: صنعت فولاد در ایران به عنوان بخش راهبردی می تواند موتور پیشران درآمد ارزی باشد.
وی افزود: مزیت نسبی فولاد و فولادسازان با وضع عوارض صادراتی با چالش مواجه شده که متاسفانه وضع آن در زنجیره فولاد با توجه به مازاد قابل توجه تولید فولاد، جای سوال دارد.

بختیاری گفت: اهمیت صنعت فولاد و سنگ آهن در ایران و نقش کلیدی آن در مسیر رشد پایدار اقتصادی و نیز ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای افق ۱۴۰۴ در حوزه مصرف و صادرات محصولات فولادی با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده ضرورت توجه به زنجیره فولاد از معدن تا بازار نهایی را دوچندان کرده است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که فضای اقتصادی کشور متاثر از عدم قطعیت‌ها در آینده مناسبات سیاسی و بین‌المللی است، برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌های مختلف بر اساس سناریوهای محتمل می‌تواند استفاده بهتر از فرصت‌ها و کاهش اثرات چالش‌های احتمالی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین مسایل پیش‌روی این صنایع در افق ۱۴۰۴ و پس از آن، برنامه‌ریزی و توزیع دقیق مسئولیت‌ها در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از حمل‌ونقل، آب و انرژی، تخمین دقیق و تبیین تسهیلات موثر در توازن تولید و مصرف محصولات فولادی بازار داخلی و صادرات و همچنین توسعه اکتشاف منابع جدید معدنی خواهد بود. لذا تغییر استراتژی کلان صنعت فولاد از توسعه کمی محصولات به سمت توسعه کیفی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا نیز از جمله مهم‌ترین مسایل پیش‌روی صنعت فولاد در سال‌های آینده خواهد بود.

تولید بهترین فاکتور رشد اقتصادی است

محمد اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان نیز در این همایش اظهار کرد: صنعت به عنوان موثرترین بخش تولیدی کشور نقش مهمی در اقتصاد، رفاه، اشتغال، تولید داخلی و صادرات ایفا می‌کند و دولت ها همواره از ظرفیت این بخش صنعتی برای پیشبرد برنامه های خود بهره می برند.
وی افزود: در یک دهه گذشته سهم صنعت و معدن کشور در تولید ناخالص داخلی از ۱۵ به ۲۲ درصد رشد داشته و بالغ بر یک سوم اشتغال کشور در بخش صنعت، نفت و گاز بوده است.
وی با بیان اینکه تولید فولاد خام جهان طی یک دهه اخیر بالغ بر ۳۲ درصد رشد داشته گفت: به این ترتیب میانگین تولیدات سالانه فولاد جهان در یک دهه اخیر نسبت به دهه قبل تر بالغ بر ۵۱ درصد رشد داشته است و سهم صنعت فولاد از تولید ناخالص داخلی ۹۵ هزار میلیارد دلاری دنیا حدود ۲.۱ درصد است و فولاد یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود.

اتابک ادامه داد: فولاد در ایران یکی از صنایع پر افتخار به شمار می رود که در یک دهه اخیر ۸۷ درصد رشد داشته است. توسعه فولاد در ۱۰ سال اخیر با توجه به وجود تحریم‌های شدید، رشد بسیار خوبی داشته است.

وی تاکید کرد: سهم فولاد کشور از صادرات ۴۸ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۳ درصد بوده است درحالی که در سال ۸۹ حدود ۸.۲ میلیار دلار واردات آهن و فولاد صورت گرفته بود.

اتابک گفت: بیش از ۳۸ درصد محصولات فولادی تولید شده در کشور به مقاصد صادراتی ارسال شده و سبب ارزآوری قابل توجهی برای کشور شده است.

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تولید بهترین فاکتور برای رشد اقتصادی است عنوان کرد: بر همین اساس مقام معظم رهبری نیز همواره بر تولید تاکید داشته است.

وی محدودیت‌های انرژی در حوزه تامین برق و گاز را از جمله چالش‌های موجود در صنعت فولاد عنوان کرد گفت: البته تلاش‌های گسترده‌ای در وزارت نیرو برای تامین برق صنایع فولادی در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعمال عوارض صادراتی را عامل کاهش حاشیه سود فولادسازان خواند و ادامه داد: اتخاذ چنین سیاست‌هایی با اصول کلان اقتصاد مقاومتی مغایر است. در سال گذشته صنعت فولاد افت تولید داشت و باید این افت جبران شود و لذا نباید با اعمال سیاست‌های نادرست مانع از ارزآوری این صنعت برای کشور شد.

آینده صنعت فولاد به انرژی گره خورده است

رضا محتشمی‌پور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت هم به عنوا دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برنامه ریزی شد و بررسی ها نشان می دهد ۶۰ درصد برنامه تا پیش از مقاطع برای تولید ایجاد شده و به استثنای سنگ آهن ۸۰ درصد برنامه ظرفیت سازی شده اما در بخش مقاطع ۱۰۵ درصد برنامه ظرفیت سازی شده است.

وی افزود: در کشور ما سنگ‌آهن کمتر از نیاز بخش فولاد تولید می‌شود، البته برنامه اکتشافی باید توسعه یابد، اما طبیعی است در این شرایط علاقه‌ای برای صادرات سنگ‌آهن نداریم و سیاست گذار موانع گذاشته و تشویق‌ها را برمی‌دارد.

محتشمی پور گفت: یکی از اقدامات از ابتدای سال در بخش فولاد، صدور مجوزهای بلاوجه بوده است چرا که در این زمینه فشار سنگینی بر وزارت صمت وجود دارد.

وی با بیان اینکه مصوبه وضع عوارض پلکانی صادرات برای محصولات زنجیره فولاد تنها برای تنظیم بازار داخلی در شرایط بحرانی بود گفت: این مصوبه با هدف درآمدی برای دولت نبوده است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: آینده صنعت فولاد به مدیریت انرژی گره خورده است و استمرار تولید و برنامه مصرف فولاد باید با پیوست به انرژی باشد.

وی با تاکید این موضوع که مشکل اصلی انرژی در حوزه گاز است گفت: برای تولید برق به گاز نیاز است که هنوز در حوزه افزایش تولید گاز اقدام چندانی صورت نگرفته است.

وی افزود: سهم تولید فولاد آلیاژی در سبد تولیدات محصولات فولادی نسبت به گذشته تغییر نداشته است.

عزت‌اله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم گفت: دولت باید با شناسایی موانع با تعامل و هم‌فکری در بخش خصوصی سعی در حل چالش‌ها کند.

وی افزود: تدوین قانون جدید معادن در کمیسیون صنایع و معادن در حال انجام است که در این مسیر از نظرات کارشناسان حوزه استفاده شده است.

تالارپشتی ادامه داد: آبادانی و توسعه کشور به راحتی با ایجاد سرمایه‌گذاری خصوصی انجام خواهد شد.
وی یکی از چالش‌های بخش معدن را عدم دسترسی به تکنولوژی اکتشافات خواند و اظهار کرد: در قانون بی‌ثباتی کمتری دیده می شود و آنچه ایجاد مشکل می‌کند انجام تصمیمات خلق‌الساعه توسط دولت است.

وی انرژی رل از جمله مزیت‌های موجود در کشور برشمرد و تصریح کرد: از بخش خصوصی انتظار داریم مطالباتش را به صورت تخصصی و بسته‌بندی شده پیگیر باشد و تسلیم شرایط نشود.

وی در خاتمه گفت: در نظام‌بندی قانون برنامه هفتم به کمک بخش خصوصی نیازمندیم تا با همکاری آن بتوانیم موانع موجود را از میان بر داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها