همایش پارت1

مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش تجلیل از برترین های بورس کالا اعلام کرد با توجه به ثبت حجم معاملات ۷۶ میلیون تنی در سال ۱۴۰۰، مجموع حجم معاملات بورس کالا معادل نزدیک به ۵۰ درصد مجموع حجم سالانه تجارت خارجی غیرنفتی کشور است.

به گزارش کالاخبر، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص کارکرد و ماموریت بورس کالا گفت: مرور معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۰ بیانگر جابه‌جایی تقریبا همه رکوردهای تاریخی بازار فیزیکی از سال ۸۶ یعنی زمان تاسیس بورس کالا تاکنون است؛ به طوریکه با رشد ۹۰ درصدی ارزش کل معاملات به نسبت سال ۹۹، این متغیر مهم از ۶۶۵ هزار میلیارد تومان (همت) عبور کرد.

به گفته سلطانی نژاد رسیدن به معاملات بیش از ۷۶ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۶۳۰ همت در بازار فیزیکی در مقیاس تولید ناخالص داخلی (GDP) قابل ملاحظه است و امید است با حمایت دولت و مجلس این روند رو به رشد و ثبت رکوردهای جدید ادامه دار باشد.

آمارهای سال ۱۴۰۰

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، سال گذشته در مجموع ۷۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تن انواع محصول به ارزش ۶۳۰ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که حجم معاملات رشد ۱۲۸ درصدی و ارزش معاملات نسبت به سال ۹۹ دو برابر شده و افزایش ۱۰۲ درصدی داشت که بالاترین سطح رشد در تاریخ معاملات بورس کالا از ابتدای تاسیس تاکنون به شمار می رود.

وی در ادامه ارایه گزارش عملکردی با تاکید اینکه رکورد پذیرش انبارها در سال ۱۴۰۰ شکسته شد و در اقصی نقاط کشور انبارهای بورس کالا وجود دارد، تصریح کرد: معامله گران در سال گذشته ۵۷ میلیون و ۴۹۷ هزار تن انواع محصولات صنعتی و معدنی را به ارزش ۳۶۹ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار دادند که به لحاظ حجم ۳۱۹ درصد و به لحاظ ارزش ۱۲۳ درصد بیشتر از سال ۹۹ بود. در حوزه محصول های پتروشیمی نیز با ثبت رکوردهای جدید و رشد ۴.۶ درصدی حجم و ۷۴ درصدی ارزش معاملات، دادوستد ۵ میلیون و ۳۷۹ هزار تن محصول به ارزش ۱۴۵ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان گزارش شد.  

سلطانی نژاد اظهار کرد: در حوزه محصولات فرآورده‌های نفتی نیز اگر چه حجم معاملات کاهش ۱۰ درصدی داشت و به ۱۲ میلیون و ۸۹۵ هزار تن رسید، اما ارزش معاملات شاهد ثبت رکورد جدید بود و با ۷۷ درصد افزایش به ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. بازار فرعی هم رکورد زد و در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۷۴ هزار تن انواع محصول در این بازار فروخته شد که ارزش ۷ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومانی را رقم زد.

در مسیر توسعه ابزارهای مالی

مدیرعامل بورس کالا در ادامه با تاکید اینکه بورس کالا در زمینه توسعه ابزاری با وزارت صمت تعاملات جدی را در دستورکار دارد، اظهار کرد: معاملات کشف پریمیوم یکی از این ابزارهایی است که هم به تولیدکننده و هم به خریداران اجازه می‌دهد خریدهایشان را با اطمینان به صورت سالانه انجام دهند.

سلطانی نژاد با اشاره اینکه بورس کالا با راه اندازی معاملات حراج باز به دنبال کاهش ریسک‌های موجود است، عنوان کرد: بورس کالای ایران با بهره گیری از ابزارهای معاملاتی دیگر همچون گواهی سپرده کالایی نیز به دنبال کاهش دادن ریسک و ایجاد اطمینان خاطر به سرمایه گذاران برای انجام معاملات در فضایی است که منافع تولیدکننده و مصرف کننده توامان تامین شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در حوزه ساختمانی برای صنعت سیمان، شرایط عرضه از سال گذشته در بورس کالا کاملا فراهم شد و عرضه‌های آن در حال انجام است که برای سایر مصالح ساختمانی در قالب پوشش طرح تولید ملی مسکن نیز بورس کالا دستورکار مفصلی در اختیار دارد. 

فرآیندهای کاغذی به حداقل رسید

سلطانی نژاد با اشاره اینکه بورس کالا در زیرساخت انجام معاملات، امور ویژه‌ای را برای الکترونیک شدن معاملات انجام داده است، اظهار کرد: در امور مربوط به فرآیند معاملات، فرآیندهای کاغذی به حداقل رسیده و این روند برای تکمیل زیرساخت ها تداوم خواهد داشت. 

به گفته وی بورس کالا در آینده شاهد بحث سبدگردانی در بازار مشتقه خواهد بود و در این راستا قرار است سامانه‌های جدید در بورس کالا راه اندازی شود. 

سلطانی‌نژاد با اشاره اینکه در بحث تامین مالی و توسعه ابزارهای مالی اقدامات متنوعی در برنامه اجرایی بورس کالا وجود دارد که در این بخش، معاملات سلف مسکن و همچنین گواهی سپرده شمش طلا به زودی راه اندازی می شود. 

او با اشاره اینکه بستر بورس کالا از سال های گذشته تاکنون میزبان تمامی بخش های بالادست و پایین دست در حوزه های مختلف بوده است، گفت: امروز مسیر توسعه بورس کالا علاوه بر رشد و استمرار عرضه کالاها در بازار فیزیکی، به بازارهای مالی معطوف است به گونه ای درصدد متنوع سازی و رونق بیش از پیش ابزارهای مالی بورس کالا هستیم.

به گفته وی با توجه به ثبت حجم معاملات ۷۶ میلیون تنی در سال ۱۴۰۰، مجموع حجم سالانه معاملات بورس کالا معادل نزدیک به ۵۰ درصد مجموع حجم سالانه تجارت خارجی غیرنفتی کشور است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها