محسن خدابخش

شکل‌گیری شورای ثبات مالی در کشور می‌تواند زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌ها بنیادی در بازار سرمایه شود بر همین اساس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل این شورا را به دولت پیشنهاد داد.

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ایجاد شورای ثبات مالی در کشور می‌تواند به روند معاملات بازار سرمایه کمک کند گفت: جای خالی شورای ثبات مالی در کشور باعث شد پیشنهاد تشکیل آن به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه شود.

محسن خدابخش به ضرورت ایجاد شورای ثبات مالی و رصد بازارهای سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: در این زمان بازار پول، بازار سرمایه، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در کنار یکدیگر اقتصاد کشور را به ثبات برسانند.

نیاز سرمایه‌گذار: پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد نه حمایت

خدابخش با بیان اینکه سراسر دنیا با ریسک‌های زیادی در قوانین و مقررات مواجه است، افزود: پیش‌بینی پذیری تصمیمات موضوع بسیار مهم در مواجه با ریسک‌های موجود در قوانین و مقررات است یعنی اگر اعلام ‌شود فرمول یا نرخ انرژی تا ١٠ سال آینده همین است؛ به هیچ عنوان نباید رقم اعلامی و تصمیمات اتخاذ شده با تغییر همراه باشد.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار نیازمند پیش بینی‌پذیری است نه حمایت، گفت: سلب اعتماد به عنوان بالاترین دارایی در بازار سرمایه موجب می‌شود تا مردم گزینه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و این امر فرار سرمایه‌ها از بازار را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: باید اقداماتی در راستای رشد و توسعه شرکت‌ها که ناشی از افزایش بهره‌وری و تولید و فروش است، صورت گیرد.

افزایش نرخ بهره بین بانکی ترمز رشد بازار سرمایه

نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه کشور در برابر بازارهای سرمایه دنیا در فضا و اتمسفری از اقتصاد قرار دارد که نرخ بدون بهره آن ٢٠ درصد است، اظهار کرد: در چنین فضایی، اگر قرار به شکل‌گیری تولید و سرمایه‌گذاری باشد؛ نخستین سوالی که سرمایه‌گذار از خود می‌پرسد این است که با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یا ورود به عرصه تولید با وجود تمام مشکلات کسب و کار، به بیش از ۲۰ درصد سود در سرمایه‌گذاری و ۲۰ درصد سود در شکل‌گیری تولید، دست می‌یابد یا خیر؟

وی افزود: زمانی که نرخ سود بین بانکی در اردیبهشت ۹۹ به کمتر از ١٠ درصد رسید و بانک‌ها حاضر به پرداخت سود بیش از رقم تعیین شده نبودند؛ این امر موجب شد تا افرادی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تمایل یابند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در حال رقابت با نرخ ٢٠ درصدی بهره بانکی است، گفت: مجموع آیتم‌ها در تصمیم‌گیری‌ها برای کلیات اقتصاد اثرگذار است و باعث ایجاد تلاطم در معاملات بازار سرمایه خواهد شد.

تلاش‌هایی که به ثمر ننشت

خدابخش به اقدامات دولت سیزدهم در راستای حمایت از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: دولت اقدامات مهمی در راستای بهبود روند بازار و پیش‌بینی‌پذیری آن انجام داد اما تغییر جدی در مسیر بازار ایجاد نشد.، این تلاش‌های بی‌ثمر ناشی از بی اعتمادی‌هایی است که طی سال‌های گذشته شکل گرفته و هنوز از بازار رخت نبسته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها