رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: با صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات می‌توان ساختمان‌های آماده به کار و درآمدزا را اوراق‌بهادارسازی کرد.

به گزارش کالاخبر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، معین محمدی پور افزود: با این نوع صندوق‌ها هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر می‌توانند به صورت مشاع در مالکیت یک مجتمع مسکونی یا تجاری و درآمدهای حاصل از آن شریک باشند.

وی درباره عملکرد این صندوق‌ها اضافه کرد: در صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات که به طور خلاصه در بازار سرمایه به آن ریت (REIT) گفته می‌شود، ساختمانی که آماده به کار و بهره برداری و قابل استفاده و درآمدزا باشد را می‌توان اصطلاحا اوراق بهادارسازی کرد.

محمدی پور گفت: در این صندوق‌ها می‌توان مالکیت پروژه‌ها را بین عموم از هزار نفر گرفته تا میلیون‌ها نفر خرد کرد، سپس با انتخاب یک مدیر صندوق که ماهیت حقوقی جدیدِ دارد کل این املاک را به نام این صندوق کرد.

وی ادامه داد: در این صورت مدیر صندوقی وجود دارد که وجوه را باید مدیریت کند که یک مدیر بهره بردار برای ساختمان انتخاب می‌شود و این فرد، متخصصی است که تصمیم می‌گیرد چه طور می‌شود از این ساختمان حداکثر بهره برداری را برد. این بهره برداری چه با اجاره یا استفاده‌های تجاری و مسکونی مشخص می شود.

محمدی پور گفت: زمانی که دارایی ها به نام صندوق شد، سهامداران آن صندوق در واقع منابع یا درآمدهای حاصل را می‌توانند بصورت مشاع دریافت کنند. به عبارت دیگر هزار نفر یا میلیون‌ها نفر که مالک یک ساختمان تجاری بزرگ یا واحدهای مسکونی که به صورت انبوه تولید شده اند می‌توانند به صورت مشاع و میلیونی از طریق ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات یا صندوق‌های ریت که در بورس کالای ایران قابل پذیرش است، کسب درآمد کنند.

وی افزود: این صندوق‌ها فرم خاصی دارد که در سازمان بورس به تصویب رسیده و افراد یا نهادهایی که املاک بزرگی در اختیار دارند می توانند از آنها استفاده کرده و بهره ببرند.

رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران تصریح کرد: این روش راه ساده‌ای است که افراد و یا نهادها برای فروش املاک بزرگ خود می‌توانند در قالب صندوق‌های املاک و مستغلات به صورت خرد بیاورند که مشتری خرد هم بتواند خریداری کند در حالی که معمولا فروش یکجا این پروژه‌ها خیلی سخته و تنها چند نهاد که به لحاظ حجم و توان مالی بالایی دارند می‌توانند خریداری کنند.

واژه (REIT) از عبارت شرکت‌های سرمایه گذاری و مستغلات (Rael Estate Investonent Trusts) به اختصار گرفته شده است و به معنای جمع آوری سرمایه‌های خرد و هدایت ان‌ها به سوی بازار مسکن و تلاش جهت تامین مالی مسکن قشرهای کم درآمد و یا تامین مالی پروژه‌های بزرگ به واسطه عرضه واحدهای (یونیت‌های) سرمایه‌ای می‌باشد که تجربه‌های موفقی نیز در سطح جهان داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها