بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "تعلیق عرضه خودرو تا اطلاع ثانوی در بورس کالا"، "مبالغ بلوکه شده متقاضیان خودرو به دلیل عدم انجام معاملات، همان زمان آزاد شد"،"آشتی صنعت خودرو با «رقابت» و «شفافیت» در بستر بورس کالا" و "ابزار جدید بورس کالا برای مولدسازی پروژه‌های املاک و مستغلات" اشاره کرد.

عرضه خودرو تا اطلاع ثانوی در بورس کالا تعلیق شد

به گزارش کالاخبر ، از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته تعلیق عرضه خودرو علی رغم آماده سازی زیرساخت های لازم جهت انجام معاملات در بورس کالای ایران بود.

به این ترتیب در حالی که قرار بود در روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در تالار حراج باز عرضه شود که مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه ای به شرکت های کارگزاری اعلام کرد که علیرغم آماده سازی زیرساخت های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می شود.

در متن نامه محمد نوروزپور  آمده است: با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت که پایان وقت اداری به بورس کالا ارسال شد، مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با توجه به ابهامات حقوقی درخصوص امکان تسری مصوبه مذکور به عرضه خودرو در بورس کالا، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارجاع شد.

در ادامه این نامه ضمن عذرخواهی از تمامی ذی نفعان آمده است: علی رغم آماده سازی زیرساخت های لازم جهت انجام معاملات خودرو در بورس کالا، شبکه کارگزاری و تولیدکنندگان خودرو تا زمان ابهام توسط شورای عالی بورس، عرضه در بورس کالا تعلیق می شود.

مبالغ بلوکه شده متقاضیان خودرو به دلیل عدم انجام معاملات، همان زمان آزاد شد

یا تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در خصوص تکلیف مبالغ بلوکه شده متقاضیان خرید خودرو گفت: خوشبختانه شفافیت در بورس کالا به گونه ای بوده که همه فرآیندها برای خریداران و عرضه کنندگان شفاف است و کل مبالغ برای ثبت سفارش در حساب خود متقاضیان خرید خودرو بلوکه شده بود که به دلیل عدم انجام معاملات، آن مبلغ آزاد و قابل برداشت شد.

سید جواد جهرمی گفت: مطابق نامه های قبلی ارسالی وزارت صمت در مورد کالاهای مشمول قیمت گذاری، مصوبه ای درخصوص اینکه خودروهای کم تیراژ مشمول مکانیزم قیمت گذاری هستند اعلام نشده بود و چنانچه از سوی وزارت صمت اعلام می شد که خودروهای مشمول قیمت گذاری کدام هستند، در همان ابتدا از پذیرش جلوگیری به عمل می آمد. کما اینکه با پذیرش خودرو شاهین نیز اعلامی از سوی وزارت صمت به خودروساز صورت نگرفت.

وی  عنوان کرد: اما در روز سه شنبه مصوبه ارسالی حاوی ابلاغیه از سوی سران قوا بود که جایگاه قانونی این نامه از مصوبات و مقررات قبلی که وزارت صمت ابلاغ کرده بود بالاتر بود. با این تفاسیر براساس قانون و مقررات مصوب مجلس، بورس امکان اجرای نامه های قبلی وزارت صمت را نداشت اما در مورد نامه روز سه شنبه که در خصوص مصوبات شورای هماهنگی سران قوا، ابهامات حقوقی مطرح شد، بورس کالا باید برای رفع ابهام حقوقی این موضوع را به شورای عالی بورس محول می کرد. هرچند که علیرغم پیگیری های لازم، این مصوبه از آبان ماه سال گذشته نه به وزارت اقتصاد و نه به سایر دستگاه های متولی ابلاغ نشده بود.

وی در خصوص اینکه آیا عرضه خودرو در بورس کالا منتفی شده است افزود: حسب مصوبات شورای عالی بورس موضوع به دبیرخانه شورا جهت طرح و تصمیم گیری ارجاع می‌شود تا نسبت به تطابق آن با مقررات مصوب آن شورا بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

آشتی صنعت خودرو با «رقابت» و «شفافیت» در بستر بورس کالا

تعلیق خودرو در بورس کالا در حالی صورت گرفت که پیش از این نمایندگان مجلس به مزیت های فراوان عرضه خودرو در بورس کالا تاکید داشتند به طوری که عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در هفته گذشته اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا، نخستین گام برای حمایت همزمان از تولیدکننده و مصرف کننده، پیاده سازی بازاری شفاف و رقابتی برای خودرو و رسیدن به مرز تعادل قیمتی است و با رونق معاملات خودرو در بورس کالا، سود و منفعت ناشی از فاصله قیمت رسمی و آزاد خودروها به جای دلالان به تولیدکننده و مصرف کنندگان می رسد.

محسن علیزاده افزود: با عرضه خودرو در شرایط رقابتی با استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا، رانت از بین می رود و برای رهایی از فرآیند غیر شفاف و حذف نظام ناکارآمد فعلی توزیع، راهکار اصولی و هدفمند، عرضه در بورس کالاست.

وی تصریح می‌کند: با رونق معاملات خودرو در بورس کالا و حمایت کامل دولت از این شیوه شفاف معاملات، می توان شاهد از بین رفتن حاشیه بازار و حذف شکل گیری قیمت های غیر واقعی در بازار آزاد بود و به این ترتیب سودی که تاکنون از فاصله زیاد قیمت های کارخانه و بازار به جیب دلالان می رفت، این بار به تولیدکننده و همچنین با کشف قیمت های معقول تر به مصرف کننده می رسد.

ابزار جدید بورس کالا برای مولدسازی پروژه‌های املاک و مستغلات

رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت:با صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات می‌توان ساختمان‌های آماده به کار و درآمدزا را اوراق‌بهادارسازی کرد.همچنین با این نوع صندوق‌ها هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر می‌توانند به صورت مشاع در مالکیت یک مجتمع مسکونی یا تجاری و درآمدهای حاصل از آن شریک باشند.

معین محمدی پور درباره عملکرد این صندوق‌ها اضافه کرد: در صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات که به طور خلاصه در بازار سرمایه به آن ریت (REIT) گفته می‌شود، ساختمانی که آماده به کار و بهره برداری و قابل استفاده و درآمدزا باشد را می‌توان اصطلاحا اوراق بهادارسازی کرد.

وی تصریح کرد: این روش راه ساده‌ای است که افراد و یا نهادها برای فروش املاک بزرگ خود می‌توانند در قالب صندوق‌های املاک و مستغلات به صورت خرد بیاورند که مشتری خرد هم بتواند خریداری کند در حالی که معمولا فروش یکجا این پروژه‌ها دشوار بوده و تنها چند نهاد که به لحاظ حجم و توان مالی بالایی دارند می‌توانند خریداری کنند.

مزایایی که صندوق‌های طلا دارند

نقد شوندگی، روان بودن معاملات و ­کارمزد پایین معاملات از جمله مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری طلا هستند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در بورس کالا گفت: این صندوق‌ها در سپرده کالایی سکه طلا سرمایه گذاری می‌کنند که مزیت‌هایی در مقایسه با خرید فیزیکی سکه دارد.

وی افزود: روان بودن معامله، هزینه پایین معاملات از جمله این مزیت هاست، در حالی که خرید سکه فیزیکی هزینه معامله بالایی دارد و ممکن است حتی در مقاطعی صاحب این کالا نتوانید آن را در بازار به فروش برساند.از سوی دیگر خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری طلا مشکلات مربوط به نگه داری فیزیکی سکه یا طلا و حمل و نقل و مشکل ایمنی آن را ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها