با وجود اینکه گروه «ریوتینتو» پس از رسیدن قیمت مس به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر اعلام کرد که سرعت بهبود این فلز بیش از دیگر کالاهای اساسی خواهد بود، اما برخی تحلیلگران از مس ۳۸۰۰ دلاری سخن می گویند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از بلومبرگ، با کاهش رشد تقاضای چین و رسیدن ارزش دلار به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۵ که موجب گران‌تر شدن کالاها برای خریداران دارای ارزهای دیگر شد،‌ مس در سال جاری با افت ۲۶ درصدی مواجه شده است.

«جان سباستیان ژاک»، مدیر اجرایی بخش مس و زغال‌سنگ ریوتینتو در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «گروه ریو،‌ دومین شرکت معدنکار بزرگ دنیا، اطمینان دارد که بازار می‌تواند در انتهای سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ چرخش داشته باشد. یکی از کالاهایی که ما انتظار داریم سریع‌تر از بقیه بهبود یابد، احتمالا مس خواهد بود به طوریکه در دوسه سال آینده شاهد پایان نگرانی‌ها در مورد مس خواهیم بود. »

کندترین سرعت رشد اقتصادی چین در ربع قرن اخیر باعث فشار روی قیمت‌های انرژی و فلزات و کاهش سودآوری تولیدکنندگان شده است. شاخص کالای بلومبرگ به پایین‌ترین سطح ۱۶ سال اخیر خود رسیده و پنجمین هفته متوالی سقوط خود را ثبت کرده است.

بر اساس اظهارات ژاک؛ زغال‌سنگ مسیر طولانی‌تری برای احیای قیمت در پیش دارد. برای زغال‌سنگ افق متفاوتی وجود دارد و زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا بازیابی قیمتش اتفاق بیفتد.

گروه گلدمن‌ساکس با اعلام اینکه چرخه نزولی مس چندسال دیگر ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی کرده عرضه مازاد جهانی تا سال ۲۰۱۹ ادامه یابد و قیمت‌ها سطح ۴۵۰۰ دلاری به ازای هر تن را تا انتهای سال ۲۰۱۶ تجربه کند. مس روز دوشنبه با ثبت قیمت ۴۴۹۰ دلار به ازای هر تن،‌ به پایین‌ترین سطح شش ساله خود رسید.

«دیوید لنوکس»، تحلیلگر گروه «فت‌پرافت» می‌گوید: «با تقاضای ضعیف و کاهش تولید،‌ تقویت قابل‌توجه در قیمت مس بسیار سخت خواهد بود. به نظر می‌رسد مس بیش از زمان پیش‌بینی شده توسط ژاک (دوسال) در سطح قیمتی پایین باقی بماند.

هر تن مس برای تحویل سه ماهه با رشدی ۲.۷ درصدی ۴۶۷۰ دلار در بورس فلزات لندن معامله شد. سهام شرکت ریو در معاملات سیدنی افتی ۱.۴ درصدی را تجربه کرد.

«ادمیر»، تحلیلگر «اف‌سی‌استون» اعلام کرد: «چشم‌انداز مس برای سال آینده تیره و تار به نظر می‌رسد و این فلز ممکن است به سقوط قیمت تا۳۸۰۰ دلار نیاز داشته باشد تا با تحریک کاهش تقاضا به تعادل بازار کمک کند.»

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها