مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید دارد بورس کالا می‌تواند جایگزین مناسب نظام قیمت‌گذاری دستوری باشد و این در حالی است که بورس کالا بهترین مکان برای کشف قیمت و عرضه محصول‌ها در یک بستر شفاف است.

محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت و گو با کالاخبر درباره نقش بورس کالا در نظام اقتصادی و حذف قیمت گذاری دستوری گفت: سازوکار بورس کالا می‌تواند جایگزینی برای نظام قیمت گذاری تکلیفی باشد.

وی افزود: باید اعتمادسازی میان تولیدکننده و مصرف کننده برای عرضه در بورس کالا به وجود بیاید و به بیان دیگر تولیدکنندگان بدانند که بالاترین ارزشی که برای محصول‌های تولیدی خود می توانند کسب کنند در بورس کالا رقم می خورد و محقق می شود و از سوی دیگر مصرف کننده بداند که شرایط برد-برد را با حضور در بورس کالا می تواند به دست بیاورد. در آن زمان شاهد قیمت های تکلیفی نخواهیم بود بلکه در مکانیزم شفاف عرضه و تقاضا قیمت های واقعی شکل خواهد گرفت.

به گفته طیب نیا امیدواریم با سیاست گذاری خوبی که اکنون وجود دارد این موضوع به صورت کامل در تمامی حوزه ها محقق شود و تولیدکنندگان خود تمایل نشان دهند و به این نتیجه برسند که بورس کالا بهترین مکان برای کشف قیمت و عرضه محصول‌های به صورت شفاف است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه مجموعه فولاد مبارکه در دو حوزه بورس کالا و بورس اوراق بهادار جزو برترین های بازار سرمایه شناخته می شود گفت: در بخش بورس کالا توانستیم سیاست های دولت را به خوبی عملیاتی کنیم.

طیب نیا افزود: فولاد مبارکه در راستای تنظیم بازار و تعادل قیمت ها، با عرضه بالغ بر 90 درصد محصول‌ها خود در بورس کالا موفق شد طرف تقاضا را به طور کامل پوشش داده و ثبات قیمت ها را با هدف حفظ منافع مصرف کننده نهایی و تولیدکننده در بازار به ارمغان آورد.

به گفته طیب نیا، فولاد مبارکه همواره و به ویژه در طول یک سال اخیر تلاش کرده با سیاست های اتخاذ شذه همان هدف بورس کالا که نزدیک کردن و بهم رساندن تولیدکننده و مصرف کننده نهایی می باشد را محقق کند.

وی اشاره ای به عرضه تلفیقی به منظور تنظیم بازار ورق داخلی داشت و گفت: در برهه ای به دلیل حفظ بازار در مسیر تعادل و مهار قیمت ها اقدام به واردات صورت گرفت و در قالب عرضه تلفیقی به بازار تزریق شد که این سیاست موفقی نیز به شمار می رود.

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه با حدود 360 همت (هزار میلیارد تومان) از ارزش بازار سهام، دومین شرکت بورسی محسوب می شود و رشد سهام و سودآوری این شرکت در مقایسه با بازارهای موازی مانند طلا، ارز و مسکن نشان می دهد چه در میان مدت و چه در بلند مدت این ارزش آفرینی و بازدهی بالاتر از بازارهای موازی بود؛ به طوری که در مقایسه این بازارها با ارزش سهام این سهم ارزنده طی سال 99 تاکنون، رشد حدود 250 درصدی را شاهد هستیم. این درحالی است که بازارهای موازی مذکور تنها یک سوم این رشد را تجربه کرده اند.

مجموعه گفت‌وگوهای بورس کالا و شفافیت اقتصاد را از دست ندهید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها