سود

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۴۰۱، سود سنواتی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار به مبلغ بیش از ۴ هزار میلیارد ریال، از ۴۴ شرکت دریافت و به حساب مردم واریز شده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، با روی کار آمدن رئیس سازمان بورس، پرداخت سودهای رسوبی از طریق سجام، با کلید واژه حق الناس در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر واریز صد درصدی سود مجامع شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ از طریق سجام و بدون نیاز مراجعه سهامداران به بانک، سودهای رسوب شده در سال های گذشته نیز به حساب آنها واریز شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مصاحبه با خبرگزاری‌ها از این موضوع با عنوان سودی که به مردم پرداخت نمی شود یاد کرده و وعده داده بود در ۱۴۰۱ تمام ناشران ملزم به پرداخت سود از طریق سجام باشند. وعده ای که محقق و همچنان در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.

پیش از این خیلی از افراد حتی نمی‌دانستند سودی از این شرکت‌ها طلب دارند، و یا بعد از بارها مراجعه موفق به دریافت سود از شرکت ها نشده بودند. اما الزام سازمان بورس به پرداخت حق الناس باعث شد تا امروز ۲ میلیون ۹۰۰ هزار نفر به حقشان برسند.

اگر چه از میزان سودهای رسوبی شرکت‌ها در سنوات گذشته اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما اطلاعات آخرین صورت‌های مالی شرکت‌ها در سامانه کدال نشان می‌دهد بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان سود مجامع سهامداران طی سال‌های گذشته در شرکت‌ها رسوب کرده است که اکنون از طریق سامانه سجام بدون نیاز به مراجعه به جایی پرداخت می‌شود.

اما سامانه سجام چیست؟

سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است.

تمام فعالان این بازار در این سامانه، فقط یک‌بار برای همیشه اطلاعات خود را ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره‌حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت سجام به آدرس (اینجا) ثبت‌نام و احراز هویت سجام را به‌صورت الکترونیکی انجام دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها