بازار گواهی سپرده کالایی

بیش از ۲۴۶ میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش ۵.۵ هزار میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده بورس کالا در فصل بهار ۱۴۰۱ (سه ماهه ابتدایی امسال) معامله شد.

به گزارش کالاخبر ، در بهار ۱۴۰۱ بازار گواهی سپرده کالایی شاهد ثبت معامله ۲۴۶ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۸۹۳ اوراق مبتنی بر کالا به ارزش ۵۵۴۱ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومانی بود؛ به گونه ای که براساس آمارها، از ابتدای راه اندازی این ابزار در بورس کالا هیچگاه این میزان معامله چه به لحاظ حجم و چه ارزش در این بازار گزارش نشده بود.

در مدت مذکور بیشترین حجم معاملات گواهی سپرده مربوط به خرداد با ثبت بیش از ۱۰۷ میلیون و ۲۰۷ هزار اوراق مبتنی بر کالا بود که این حجم از قرارداد ارزش  ۳۲۴۵ میلیارد تومانی را رقم زد.

داده کاوی های آماری نشان می دهد در فروردین بیش از ۷۵ میلیون و ۱۶ هزار گواهی به ارزش ۹۲۸ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شد و حجم این معاملات در اردیبهشت به ترتیب به ۶۳ میلیون و ۹۱۷ هزار و ارزش آن ۱۳۶۹ میلیارد تومان رسید.

معامله گران در سه ماهه اول امسال ۱۷۷ میلیون و ۲۹۵ هزار گواهی سپرده سیمان را دست به دست کردند که ارزش این معاملات بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است. سیمان پیشتاز معاملات گواهی سپرده به لحاظ حجم بود و سهم ۷۲ درصدی از کل معاملات را از آن خود کرد.

در این مدت ۲۲ میلیون و ۵۳۲ هزار گواهی سپرده سکه جابجا شد و ارزش بالغ بر ۳۳۱۱ میلیارد تومان را به ثبت رساند و به لحاظ ارزش با کسب سهم ۶۰ درصدی از ارزش کل معاملات جایگاه اول را از آن خود کرد اما از نظر حجم با کسب سهم ۹ درصدی سوم شد.

معامله گران همچنین در مدت مذکور ۳۹ میلیون و ۸۱۵ هزار گواهی سپرده زعفران را دست به دست کردند. ارزش معاملات زعفران ۱۵۳۷ میلیارد تومان برآورد شده است. زعفران با کسب سهم ۱۶ درصدی از حجم کل معاملات و ۲۸ درصدی از ارزش کل معاملات جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

در این مدت همچنین ۵ میلیون و ۸۴۹ هزار گواهی سپرده شیشه مورد معامله قرار گرفت که ارزش حدود ۵۴۹ میلیارد تومان داشت و به لحاظ ارزشی ۱۰ درصد از کل ارزش معاملات را از آن خود کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها