ساداتی نژاد

وزیر جهاد کشاورزی از ۲۰ مرحله عرضه زعفران در بورس کالا خبر داد و گفت: ۳.۱ تن محصول به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان به فروش رفت و مابقی ۱۵.۴ تن در انبارها موجود است که در راستای طرح صیانت در دو انبار تجمیع شده است. به گفته جواد ساداتی نژاد، این وزارتخانه تاکید دارد از طریق سازوکار بورس کالا که فرایند شفافی است، فروش ادامه یابد.

به گزارش کالاخبر به نقل از ایانا، جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در جلسه علنی (سه شنبه ۲۱ تیر) مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف حاضر شد و به سوال محمد صفایی نماینده مردم گناباد و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس پاسخ داد.

وزیر جهاد کشاورزی در صحن مجلس در بخشی از صحبت هایش درباره خرید تصمینی خرما در سال ۱۴۰۰ گفت: خرید تضمینی خرما از شهریور ماه در خوزستان آغاز و تا ۵ آبان ماه ادامه پیدا کرد، در مجموع ۲۱ هزار تن خرما در سال گذشته به ارزش که ۱۶۹ میلیارد تومان خریداری شده است و پس از اتمام این پروژه در ۲۲ آذر ماه تا ۷ دی ماه بر اساس قیمت کارشناسی و مزایده به فروش گذاشته شد که در بار اول برای خرید خرمای استعمران مشتری پیدا نشد و در نهایت براساس کمیته ترک تشریفات و براساس کمیته کارشناس رسمی سه نفره و قیمت گذاشته شده این خرما با نرخ ۳۵۰۰ تومان به بالاترین قیمت با توجه به فسادپذیری فروخته شد.

مقام عالی وزارت یادآور شد: در سال‌های گذشته نیز سابقه آن را داشتیم که به دلیل خراب شدن و ضایعات خرما آن را معدوم کردند، لذا برای صرفه و صلاح دولت به این سبک پیش رفتیم.

ساداتی‌نژاد گفت: در سال ۹۹ نیز به تقاضای نمایندگان و مردم در خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خراسان رضوی به دلیل قیمت ‌پایین زعفران و عدم رغبت کشاورزان به برداشت، خرید زعفران از ۲۵ آبان ماه آغاز شد. براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید این محصول ماموریت پیدا کرد و از ۱۱ آبان ماه تا ۲۰ آذرماه در مجموع ۱۸.۵ تن به ارزش ۲۱۶ میلیارد تومان در ۳ استان زعفران خریداری و در انبارهای مختلف نگهداری شد.

به گفته وی، مجموع مطالبات خرما و زعفران نیز در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت شد.

وزیر جهاد کشاورزی اشاره‌ای نیز به فروش زعفران در بورس کالا کرد و یادآور شد: ۲۰ مرحله عرضه در بورس کالا انجام شده که فقط ۳.۱ تن به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان به فروش رفته و مابقی ۱۵.۴ تن در انبارها موجود است که در راستای طرح صیانت در دو انبار تجمیع شده است؛ با عرضه مجدد، تلاش شده زعفران به فروش برسد و در اردیبهشت نیز حدود ۵ تن آن به فروش رفته و برنامه‌ریزی شده از طریق بورس کالا که فرایند شفافی است، فروش ادامه یابد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خروج زعفران برای شرکت‌های دانش بنیان، گفت: برای دو شرکت دانش بنیان ۱.۵ تن و دیگر ۵۰۰ کیلوگرم برای تولید کروستین و ارزش افزوده زعفران خارج شد که با توجه به اینکه ضمانتی برای پرداخت آن نشده بود با تذکر در خصوص عدم امکان واگذاری اموال دولتی به صورت امانی به انبار برگردانده شده و گزارش‌های بازرسی ما نشان می‌دهد که کل موجودی انبارها با مقدار خرید هم‌خوانی داشته است.

متن کامل خبر را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها