از نگاه دبیر انجمن صنعت پتروشیمی بورس کالا بستری برای شفافیت و رقابت های سالم برای فروش کالا و خدمات است و اهمیت و دامنه اثرگذاری آن در ساختار اقتصاد ایران به خوبی قابل درک است.

احمد ابهری مهدوی، دبیر انجمن صنعت پتروشیمی درباره بورس کالا و شفافیت اقتصاد در گفت‌وگویی با کالاخبر گفت: یک حرکت اقتصادی تکمیل نمی شود، مگر اینکه همه اجزا و ابعاد آن کامل باشد. اگر ما فرآیند تولید داشته باشیم، یک طرف بازار و فروش کالاست، این در حالی است در مقوله بورس های کالایی در تمام دنیا، سازوکار بورس های کالایی توانسته به نتایج مطلوب برسد.

به گفته ابهری مهدوی بورس کالا بستری است برای شفافیت و رقابت های سالم برای فروش کالا و خدمات. به همین دلیل بورس کالا اثر مثبتی را در ساختار اقتصاد به جا می‌گذارد و منافع تولیدکنندگان (فروشندگان) و رضایت مصرف کنندگان را تامین می‌کند.

دبیر انجمن صنعت پتروشیمی تاکید کرد: در اقتصاد هر کشوری بورس های کالایی موثرند و مورد اهمیت‌اند. در واقع بسیاری از معاملات کالاها در جهان در قابل همان ساختار بازارهای نوین مالی و بورس های کالایی انجام می‌شوند.

وی با اهمیت خواندن ابزارهای مورد استفاده در بورس کالا اظهار کرد: شفافیت و تسهیل دادوستدها با سازوکارهای بورس کالا بسیاری از واسطه‌های اضافی را حذف کرد و خریدار و فروشنده توانستند بدون واسطه با هم پیوند یابند. از این نظر سازوکارهای بورس کالا باعث شده، کالا یا محصول در بسترهای شفاف و سالم عرضه و معامله و شرایط غیرشفاف و رانت‌زا کم‌رنگ شود.

وی با اشاره به تاسیس و راه‌اندازی بورس کالا در بیش از یک دهه اخیر تصریح کرد: بورس کالا اگر چه در ابتدا برای بسیاری از فعالان بازارها ناآشنا و بیگانه بود و بسیاری تمایل داشتند همان رویه سنتی را در پیش گیرند اما این آشنایی به مرور شکل گرفت و سازوکارهای بورس کالا در بسیاری از برهه‌های زمانی کمک بزرگی به تولیدکنندگان و فروشندگان کرد.

وی با اشاره به دیگر نقش ها و ابعاد بورس کالا در تامین مالی اظهار کرد: بورس‌ کالا به دلیل سازوکارها و ابزارهای در اختیار، توانمندی بالایی دارد و اگر چه بسیاری در همان ابتدا فکر می‌کردند که این سازوکار جدید چندان نمی‌تواند مفید و مطلوب باشد اما ارزیابی عملکرد بورس کالا نشان می‌دهد این تجربه برای اقتصاد کشور بسیار ارزشمند بوده و اهمیت بورس کالا به عنوان بازار پیشرفته در تجارت، اکنون برای همگان قابل درک است.

به گفته او سازوکارهای بورس کالا در وضعیت شفاف و رقابتی هم منافع تولیدکنندگان و هم رضایت مصرف کنندگان را تامین می‌کند، به همین دلیل تجربه تاریخی سازوکارهای بورس کالا گویای این است که بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان علاقه‌مندند با استفاده از این سازوکار کالا یا محصول خود را به فروش برساند، چرا که ابزارهای نوین و مترقی بورس کالا تامین منافع خریداران و فروشندگان را به دنبال دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها