یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد گفت: با لغو قیمت گذاری دستوری، بورس کالا به عنوان ابزاری مهم برای رسیدن به ثبات اقتصادی و ثبات قیمت ها فعال می‌شود و التهاب بازارها از این ناحیه میل به کاهش می‌یابد.

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد به نقش بورس کالا در اقتصاد به کالاخبر گفت: بورس کالا یکی از ابزارهایی است که باعث می شود هزینه های مبادله کاهش پیدا کند؛ یعنی آنچه خریداران و فروشندگان باید به صورت هزینه های پنهان و یا هزینه های مستقیم پرداخت کنند ، با وجود بستری همانند بورس کالا کاهش پیدا می کند.

وی افزود: این امر طبیعتا باعث می شود که فعالیت های اقتصادی بهینه شود، هزینه ها کاهش یابد و فروشنده هم بتواند قیمت های بهتری برای محصول خود دریافت کنند.

وی عنوان کرد: در این میان و در شرایط تورمی کشور برداشت نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه بورس کالا به روند افزایشی قیمت ها کمک می کند. در واقع آنچه که در حال حاضر در کشور اتفاق می افتد گرانی نبوده و تورم است که ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت ها در اقتصاد است اما در خصوص گرانی باید گفت که بورس کالا دقیقا خلاف جهت حرکت می کند و به دلیل اثر مثبتی که روی کاهش هزینه های مبالاتی دارد درواقع ابزار کنترلی قیمت ها است و نوسانی هم که در بورس کالا در کل قیمت ها دیده می شود در مقایسه با سایر بخش های اقتصاد بسیار کمتر است.

احرامیان افزود: در این میان با وعده های داده شده در خصوص کنترل قیمتی و کم رنگ تر شدن قیمت گذاری دستوری و کاهش اعمال فشار، خواهیم دید که بورس کالا بیش از این به سمت آرامش قیمت ها و آرامش دادن به بازار حرکت خواهد کرد. شاید در کوتاه مدت نوسان‌هایی داشته باشد زیرا فنر قیمتی ناشی از تورم فشرده شده است ،اما قطعا با لغو قیمت گذاری دستوری شاهد خواهیم بود که بورس کالا به عنوان ابزار مهم برای رسیدن به ثبات اقصادی و ثبات قیمت ها کمک می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد تصریح کرد: بورس کالا به عنوان تسهیل گر معاملات کلان نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کند. ضمن اینکه می تواند به عنوان یکی از پیش نیازهای ایجاد ابزارهای مشتقه مالی کمک کرده و بستری فراهم کند که معاملات آتی و سلف در آن ایجاد شود.

وی عنوان کرد: این امر در کنار تامین مالی بنگاه ها باعث می شود ریسک هایی که خریداران و فروشندگان از ناحیه نوسان قیمتی متحمل می شوند، با استفاده ازابزارهایی که در بورس کالا شکل بگیرد، کنترل شود؛ به طوری که آن‌ها خودشان را در برابر نوسان‌های بازار بیمه کنند و بتوانند در فضای با ریسک کمتر به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: این یکی از بزرگ ترین کارکردهایی است که امیدواریم با توجه به فضایی که مجددا برای بورس کالا ایجاد می شود موجب بهره مند شدن تولید کنندگان، خریداران و مصرف کنندگان از آن شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها