بورس انرژی

وزارت نیرو در صدد است به زودی فروش برق با مکانیزم بورسی و با نظام عرضه و تقاضا انجام شود. همچنین در تازه ترین تحولات بورس انرژی هم اعلام کرده، فرآورده‌های نفتی متعلق به سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی برای نخستین بار در بورس انرژی ایران پذیرفته شد.

به گزارش کالاخبر و به نقل از سنا، علی اکبر محرابیان‌، وزیر نیرو روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم هم در مجلس و هم در دولت برنامه توسعه ای ۳۵ هزار مگاواتی نیروگاه‌ها به عنوان یک برنامه ۴ ساله اعلام شده است، گفت: پایه و اساس سرمایه‌گذاری در این زمینه بخش خصوصی است که برنامه ریزی‌های مربوط به آن برای سال اول انجام شده و بخش قابل توجهی از نیروگاه‌ها وارد چرخه تولید کشور شده‌اند و خوشبختانه طبق برنامه پیش رفته است.

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو از حضور بخش خصوصی به شدت استقبال و حمایت می‌کند.

وی درباره نرخ فروش برق با مکانیزم بورس اظهار کرد: در صدد هستیم به زودی فروش برق با مکانیزم بورس و با نظام عرضه و تقاضا انجام شود که سابقه این کار را بنده در سال‌های گذشته و در حوزه سیمان، فولاد و صنایع معدنی داشته ام و امروز همان مدل را دنبال می کنم.

محرابیان‌ بیان کرد: در حال تسهیل مقدمات موضوع هستیم و امیدواریم در یک فرایند عرضه و تقاضا، هر چه سریع‌تر فروش برق توسط نیروگاه‌ها از طریق بورس انجام شود که این کار ضمن تقویت بورس انرژی، باعث شفاف سازی هر چه بیشتر می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با این کار نیروگاه‌ها و صاحبان نیروگاه‌های کشور می‌توانند مبالغ فروش برق را به صورت لحظه‌ای و در زمان فروش به طور کامل دریافت کنند.

سازمان جمع آوری اموال تملیکی، عرضه‌کننده جدید بورس انرژی

همچنین علی نقوی با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیته عرضه بورس انرژی ایران با درخواست سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی مبنی‌بر پذیرش و عرضه فراورده‌های نفتی متعلق به این سازمان در بازار فرعی بورس انرژی ایران موافقت شد.

وی افزود: فراورده‌های متعلق به این سازمان شامل «حلال ۴۰۲»، «بلندینگ نفتا»، «نفت سفید»، «رافینیت»، «برش هیدروکربن سنگین» و «میعانات گازی» هستند.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی بر اساس تبصره ماده ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، ظرفیتی فراهم شد تا کالاهای سازمان اموال تملیکی در بورس انرژی و بورس کالا عرضه شوند و در همین راستا این فراورده‌ها برای نخستین بار در بورس انرژی ایران پذیرفته شدند».

به‌گفته نقوی، فراورده‌های مذکور به‌صورت تک‌محموله‌ای عرضه خواهند شد و زمان عرضه آنها پس از ارسال اطلاعیه عرضه توسط کارگزار عرضه‌کننده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و تکمیل مستندات انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران همچنین گفت: عرضه محصول ‎های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در بورس‌های کالایی از برنامه‌های این دوره وزارت امور اقتصادی و دارایی است که در راستای شفافیت بیشتر و رقابت‌پذیری فروش کالاهای متعلق به این سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها