• ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
  • کد خبر: 78426
زغال سنگ

اگرچه با هدف کاهش آلایندگی در جهان مصرف زغال سنگ رو به کاهش گذاشته بود اما این روند نزولی در سال ۲۰۲۱ تغییر جهت داد، که شاهد افزایش تولید و مصرف زغال سنگ در برخی کشورها نظیر آمریکا بودیم.

به گزارش کالاخبر به نقل از فولاد ایران، سوخت های فسیلی عمدتاً از کربن و هیدروژن تشکیل شده اند که آنها را هیدروکربن می نامیم. هنگامی که هیدروکربن ها می سوزند، کربن، دی اکسید کربن و هیدروژن، بخار آب درست می کند. زغال سنگ حاوی درصد بیشتری کربن نسبت به نفت یا گاز طبیعی است. بنابراین، زمانی که زغال‌سنگ احتراق می‌شود، در هر واحد انرژی، دی‌اکسید کربن بیشتری نسبت به نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA)، احتراق زغال سنگ حدود ۲۱۰ پوند دی اکسید کربن در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (BTU) انرژی منتشر می کند. در مقایسه، نفت حدود ۱۶۰ پوند CO۲ در هر میلیون BTU و گاز طبیعی ۱۱۷ پوند CO۲ در هر میلیون BTU منتشر می کند.

زغال‌سنگ همچنین هنگام سوزاندن در نیروگاه‌ها، انتشارات مضر زیادی تولید می‌کند. کارخانه‌های زغال‌سنگ مقدار زیادی دی اکسید گوگرد منتشر می‌کردند که باعث باران اسیدی می‌شد. مقررات در نهایت این مشکل را مهار کرد، اما نیروگاه های زغال سنگ هنوز هم آلاینده هایی مانند جیوه منتشر می کنند. آنها حتی بیشتر از یک نیروگاه هسته ای عناصر رادیواکتیو را در محیط منتشر می کنند. بنابراین، مقررات بسیاری تصویب شده است که تلاش کرده اند تأثیر زغال سنگ بر محیط زیست را کاهش دهند.

به دلیل مسائل مختلف آلودگی مرتبط با زغال سنگ، اکثر کشورهای توسعه یافته از انرژی زغال سنگ دور شده اند. اما از آنجایی که زغال سنگ ارزان است، کشورهای در حال توسعه همچنان به شدت به زغال سنگ به عنوان منبع انرژی متکی هستند. مصرف زغال سنگ در کشورهای در حال توسعه در حال حاضر بزرگترین محرک جهانی افزایش انتشار دی اکسید کربن است.

در نتیجه همه گیری کووید-۱۹ (کرونا)، سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۴.۲ درصدی مصرف جهانی زغال سنگ بود. در بین ۳۸ کشور متشکل از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۵.۲ درصد کاهش یافت.

با این حال، مانند نفت و گاز طبیعی، مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ به شدت بازگشت و ۶.۳ درصد رشد کرد. مصرف زغال سنگ در کشورهای غیر OECD به رکورد جدیدی رسید، و کشورهای غیر OECD اکنون ۸۱.۵ درصد از زغال سنگ جهان را مصرف می کنند.

تولیدکنندگان زغال سنگ از نظر جغرافیایی تنوع بیشتری نسبت به مصرف کنندگان زغال سنگ دارند. با این وجود، چین بر مصرف و تولید زغال سنگ جهان تسلط دارد.

صنعت زغال سنگ در ایالات متحده به مدت ۱۵ سال شاهد کاهش عرضه و تقاضا بوده است. کاهش چشمگیر مصرف زغال سنگ در ایالات متحده دلیل اصلی کاهش انتشار CO۲ در ایالات متحده در دهه گذشته است. مصرف زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها با گاز طبیعی ارزان‌تر و انرژی‌های تجدیدپذیر که هر دو دارای ردپای کربن بسیار کمتری هستند، جایگزین شد. با این حال، این روند نزولی در سال ۲۰۲۱ تغییر جهت داد، که شاهد افزایش تولید و مصرف زغال سنگ در ایالات متحده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها