بورس کالای ایران

پس از معاملات موفق محصول های گروه بهمن در روز ۲۶ مردادماه در بورس کالا، امروز نوبت به گروه خودروسازی ایران خودرو رسید که در فضای شفاف بازار سرمایه محصول‌هایش را به فروش برساند. ایران خودرو موفق به فروش ۴۸۱ دستگاه هایمای سفید و مشکی تولیدی خود شد و نکته حائز اهمیت، قیمت کشف شده هایما در بورس کالا و پایین تر بودن آن به نفع مصرف کنندگان نهایی به نسبت بازار بود. 

به گزارش کالاخبر ، دومین عرضه خودرو در بورس کالا پس از مصوبه شورای عالی بورس با فروش ۴۸۱ دستگاه خودرو کمتر از نیم ساعت به پایان رسید. نکته مهم در معاملات امروز شفافیت و فاصله قابل تامل قیمت در بورس کالا با بازار آزاد است.

نخست آنکه کل فرآیند معامله و مشخص شدن خریداران در یک سازوکار شفاف و در مدت زمان بسیار کوتاه صورت گرفت و نکته دوم، قیمت کشف شده در تالار بود.

امروز قیمت کشف شده دو مدل هایمای گروه ایران خودرو در بورس کالا با لحاظ قیمت پایه تولیدکننده، درصد رقابت و به علاوه هزینه‌های جانبی خودروی خریداری شده، پایین تر از قیمت این محصول در بازار آزاد است.

به این ترتیب همین امروز با توجه به نزدیکی میزان عرضه و تقاضا برای هایمای مشکی و سفید، مصرف کنندگان واقعی توانستند ارزان تر از قیمت های بازار محصول موردنیازشان را خریداری کنند و این موضوع در کنار شفافیت لجظه ای معاملات، قطعا به سود تولید و مصرف کننده نهایی و در مقابله به زیان واسطه هاست. 

جزییات معاملات امروز هایما در بورس کالا

اطلاعات تابلوی معاملات بورس کالا قبل از آغاز معاملات بیانگر آن بود که برای هایما S۷ (مشکی) تقاضایی معادل ۲۸۶ دستگاه که با احتساب افزایش عرضه تولیدکننده مقدار مورد فروش به ۳۰۰ دستگاه می رسید و برای هایما S۷ (سفید) نیز تقاضایی معادل ۲۴۴ دستگاه در برابر عرضه ۲۰۰ دستگاه شکل گرفت.

معاملات ۸ دقیقه ای برای ۲۰۰ دستگاه هایما سفید 

آغاز معاملات هایمای سفید که از ساعت ۹ صبح به صورت روش حراج باز برگزار شد، پس از ۸ دقیقه رقابت خریداران، ۲۰۰ دستگاه خودرو که با قیمت پایه ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شد، با میانگین قیمتی ۷۵۳میلیون و ۳۴۲هزار و ۵۰۰ تومان و رقابت ۱.۴۶ درصدی معامله شد.

هایما مشکی با قیمت پایه معامله شد

همچنین در ادامه نیز ۲۸۱ دستگاه هایما مشکی که با قیمت پایه ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه شد با قیمت پایه و بدون رقابت معامله شد.

اما جزییات عرضه امروز (یکشنبه ۶ شهریور) خودروی هایما در بورس کالا به شرح زیر بود:

قیمت پایه هایما S۷ تولیدی ایران خودرو در بورس کالای ایران ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است.

تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که سیاست‌گذار از ظرفیت شکل گرفته می‌تواند در راستای شفافیت و سیاست‌گذاری برای تعادل بخشی به عرضه و تقاضا بهره برده و در نهایت همسو با منفعت تولیدکننده و مصلحت مصرف کننده، برنامه های فروش را در بستر شفاف بورس کالا اجرایی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها