خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه «خلع ید دلالان خودرو»، «کشف قیمت حقیقی» و همچنین «ایجاد شفافیت در فرایند معامله خودروهای وارداتی» را سه مزیت عرضه این خودروها در بورس کالا به شمار آورد. با دخالت نکردن سوداگران در عرضه خودروهای خارجی، قیمت‌هایی حقیقی و متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان تعیین خواهد شد. با الزام عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا روند معاملات در تمامی مراحل شفاف و واضح خواهد بود

به گزارش کالاخبر و به نقل از اعتمادآنلاین، آیین‌نامه واردات خودرو پس از ماه‌ها انتظار سرانجام در نخستین روزهای شهریورماه منتشر شد. این دستورالعمل شامل ۹ بند است که درباره هر یک از آن ها بحث‌های کارشناسی خاصی وجود دارد.

در این میان الزام عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا از جمله موارد چشمگیر آیین‌نامه واردات خودروست که پرسش‌های گوناگونی را به دنبال داشته است. برخی معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا باعث شفافیت و رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود، اما برخی هم برخلاف این موضوع، نظر دیگری دارند.

رضا کاهه، کارشناس بازار سرمایه درباره مزیت‌های عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا گفت: بورس کالا بازاری شفاف است و تجربه موفق اخیر عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدیلتی در این بازار، منعکس‌کننده این پیام است که عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا با همان موفقیتی روبه‌رو خواهد شد که در خصوص خودروهای مذکور شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همزمان با عرضه خودروهای داخلی سود سوداگران قطع شده اظهار کرد: اکنون با در نظر گرفتن وجود چنین مزیتی، می‌توان انتظار داشت که با عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا این قبیل اتومبیل‌ها نیز مانند دیگر خودروهای عرضه‌شده در این بازار از گزند دلالی سوداگران در امان باشد.

با هم بخوانیم: عرضه خودرو در بورس کالا، یک تیر و سه نشان

او در ادامه کشف قیمت حقیقی خودرو‍‌های وارداتی را از دیگر مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد و گفت: همزمان با خلع ید دلالان بازار خودرو از سیستم توزیع اتومبیل‌های وارداتی، فرایند کشف قیمت این خودروها روندی معقول و متناسب را طی خواهد کرد. به بیان ساده‌تر، به دلیل عدم دخالت سوداگران در عرضه خودروهای خارجی، قیمت‌هایی حقیقی و متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان برای این اتومبیل‌ها تعیین خواهد شد.

کاهه همچنین ایجاد شفافیت در زنجیره عرضه و تقاضای خودروهای وارداتی را از دیگر مزیت‌های عرضه اتومبیل‌های وارداتی در بورس کالا بیان کرد و توضیح داد: همزمان با انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو، عده‌ای بر این باور بودند که در فرایند اجرای چنین سیاستی تنها افرادی خاص منتفع خواهند شد و مصرف‌کنندگان اصلی از مزایای‌های واردات خودرو بی‌نصیبب خواهند ماند. این در حالی است که با الزام عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا روند معاملات در تمامی مراحل شفاف و واضح خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها