معین محمدی پور

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا با اشاره به سازوکارهای ضمانت در معاملات مربوط به ملک تاکید کرد: شهرداری ترجیح داده جهت تسویه بهتر مطالبات پیمانکاران خود، شفافیت معاملات خود را افزایش دهد و املاک خود را در بورس کالا عرضه کند.

به گزارش کالاخبر و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، معین محمدی پور، سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا در خصوص عرضه املاک شهرداری در بورس اظهار کرد: شهرداری از سال‌های گذشته قصد ایجاد بازار تهاتر املاک و مطالبات را داشت که پیمانکارهای شهرداری بتوانند راحت ترمطالبات خود را نقد کنند و شهرداری نیز بتواند املاک خود را با قیمت مناسب تری عرضه کند.

به گفته محمدی پور طی رایزنی‌هایی که در ماه‌های گذشته شهرداری با بورس کالای ایران داشته، بورس کالا توانسته ذیل تابلوی املاک و مستغلات شرایطی را فراهم کند که شهرداری بتواند املاک خود را عرضه کند. زیر ساخت قانونی آن نیز توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده است.

وی افزود: هم اکنون دو ملک شهرداری روی تابلوی بورس ایران قرار گرفته است، بنابراین افراد می‌توانند به سایت بورس کالا مراجعه و از آنجا اطلاعیه عرضه‌ای که در خصوص این املاک منتشر شده، مشاهده کنند. نخستین حراج قرار است روز ۲۳ شهریور در خصوص این دو ملک انجام شود و در ادامه شهرداری سایر املاک خود را میتواند پذیرش کند.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا در خصوص نحوه پذیرش و عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: هر ملکی که شهرداری متقاضی عرضه آن باشد ابتدا مستندات آن توسط بورس کالا بررسی می‌شود و در صورت تایید اولیه امکان این به وجود می‌آید تا شهرداری با توجه به ویژگی‌های ملک، به صورت نقد و یا اقساط در طی زمانبندی مورد نظر خود آن را روی تابلو عرضه کند.

محمدی پور تصریح کرد: تمام پیمانکاران شهرداری می‌توانند مشخصات ملک و ویژگی‌های قرارداد آن را به صورت نقد و اقساط و همچنین مغایرنامه را قبل از برگزاری فرایند حراج مشاهده کنند. تنها تفاوت این است که بعد از برگزاری حراج در صورتی که پیمانکار شهرداری، برنده حراج باشد می‌تواند حواله‌های خود را که از شهرداری اخذ کرده به عنوان تسویه معامله به شهرداری ارائه کند.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا در ادامه گفت: البته پیمانکار باید قبل از حراج جهت استفاده از مطالبات در تسویه ملک با شهرداری هماهنگی‌های لازم را انجام داده و از معاونت مالی اداری شهرداری تاییدیه گرفته باشد.

محمدی پور در پاسخ به این پرسش که آیا بین خریدار عادی و پیمانکار شهرداری تفاوتی وجود دارد؟ بیان کرد: در فرایند رقابت برای خرید ملک، فرقی بین خریدار عادی و پیمانکار شهرداری نیست و هر دو باید کد معاملاتی اخذ کنند.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا در خصوص شرایط اخذ کذ بورس کالا اظهار کرد: افراد در صورتی که قبلا در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند میتوانند کد معاملاتی بورس کالا را نیز بگیرند.

محمدی پور در رابطه با نحوه خرید املاک در بورس کالا گفت: افراد متقاضی خرید صبح روز عرضه باید تا قبل از آغاز حراج، ۳ درصد ارزش پایه ملک را نزد بورس کالا به عنوان تضمین قرار دهند. در این راستا ۳ روش هم وجود دارد، یکی اینکه افراد میتوانند در حساب وکالتی خود ۳ درصد ارزش پایه ملک را به عنوان تضمین سپرده کنند. دیگر اینکه میتوانند به حساب‌های بورس کالا واریز کنند و یا از طریق ضمانت نامه‌های بانکی برای تودیع این ۳ درصد تضمین اقدام کنند.

وی در خصوص زمان بندی فروش ملک و تحویل سند اظهار کرد: برای هر ملک میتواند به تشخیص شهرداری متفاوت باشد. شهرداری هنگامی که اطلاعیه عرضه را میفرستد و ما روی سایت خود منتشر می‌کنیم آنجا مشخص میشود که چند درصد ارزش ملک به صورت نقد قرار است دریافت شود و چند درصد آن به صورت اقساط قرار است پرداخت شود و در چه زمان‌هایی قرار است تحویل ملک و تنطیم سند در دفترخانه اتفاق بیفتد.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا در خصوص الزامات قانونی شهرداری برای عرضه املاک خود در بورس کالا بیان کرد: شهرداری الزام قانونی برای عرضه املاک خود در بورس کالا ندارد. با توجه به تفاهم هایی که هم اکنون صورت گرفته، شهرداری ترجیح داده جهت تسویه بهتر مطالبات پیمانکاران خود، شفافیت معاملات خود را افزایش دهد و املاک خود را در بورس کالا عرضه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها