• ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
  • کد خبر: 79852
فولاد

تقاضای فولاد در چین به تدریج در حال افزایش است چرا که اقتصاد این کشور نشانه هایی از بهبود با خود دارد. با این حال، قیمت فولاد ممکن است اواخر سپتامبر تا اکتبر در نوسان باشد تا تاثیر سیاست های تقویت کننده و حمایتی دولت برای احیای اقتصاد شروع به نفوذ کند.

دلایل نوسانات مورد انتظار در قیمت فولاد چین

۱. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا: عوامل جهانی مانند تشدید سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا، موج افزایش نرخ بهره را در میان اکثر کشورها به راه انداخته است. فشارهای تورمی جهانی بیشتر تشدید شده و رشد اقتصادی کند شده و انتظار می‌رود که برای مدتی طولانی به همین منوال باقی بماند. در نتیجه، تقاضا برای کالاهایی مانند فولاد کاهش خواهد یافت.

۲. سرمایه گذاری زیرساختی ممکن است قیمت فولاد را افزایش دهد: سرمایه گذاری در زیرساخت ها بزرگترین نقطه درخشان سال جاری چین بوده که خبر خوبی برای تقاضای فولاد است. انتظار می‌رود از اکتبر تا نوامبر، نرخ رشد سرمایه‌گذاری در زیرساخت به ۱۱ درصد برسد که به بهبود تقاضای فولاد کمک می نماید.

۳. بازار املاک همچنان پر مشکل است: سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در ژانویه تا آگوست بهبود قابل توجهی نداشته و رشد منفی ۳۷ درصدی را در پروژه های تازه شروع شده نشان می دهد. این بخش به وخامت اوضاع ادامه خواهد داد یا به رشد منفی ۴۰ درصدی خواهد رسید و در کوتاه مدت بهبود قابل توجهی نخواهد داشت. تاثیر منفی بازار املاک بر تقاضای فولاد در نیمه دوم سال جاری و تا نیمه اول سال آینده به ویژه برای تقاضای میلگرد ادامه خواهد داشت.

۴. فشارهای کاهش تولید: تولید فولاد تحت فشار فزاینده ای قرار دارد، اما احتمالاً در کوتاه مدت باز می گردد. تولید فولاد در دوره ژانویه تا آگوست ۵.۷ درصد یا نزدیک به ۴۲ میلیون تن کاهش یافت که یک کاهش بسیار زیاد است. از آگوست تا سپتامبر، تولید به تدریج افزایش یافته است. آخرین داده های منتشر شده در ماه آگوست چین نشان داد که تولید روزانه ۲.۷ میلیون تن بوده است و انتظار می رود از سپتامبر به ۲.۸ میلیون تن افزایش یابد. از نظر حجم کلی، خیلی زیاد نیست و حتی اگر خروجی روزانه به ۲.۸ میلیون تن برگردد، فشار ها نسبتاً قابل کنترل خواهد بود.

۵. فشار افزایش موجودی بازار کاهش می یابد: از نظر موجودی، فشار در ماه های اخیر به تدریج کاهش یافته است. کاهش موجودی ها دو مزیت دارد، یکی ثبات جو بازار و دیگری افزایش نقدینگی.

لازم به ذکر است که با توجه به افزایش تولید و تاثیر شیوع بیماری کرونا، سرعت رشد تقاضا کاهش یافته و موجودی کالا اخیرا افزایش یافته است. اما، این یک عدم تطابق کوتاه مدت بین عرضه و تقاضا است و انتظار می رود موجودی به زودی کاهش یابد.

منبع: بهپایگاه خبری فولاد ایران

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها