• ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
  • کد خبر: 80035
نفت

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه کاهش پیدا کرد اما احتمال موافقت تولیدکنندگان اوپک پلاس با کاهش تولید در نشست هفته جاری این گروه، نخستین رشد هفتگی در پنج هفته اخیر را به ثبت رساند.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر با ۵۳ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، به ۸۷ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد دسامبر نفت برنت با دو دلار و هفت سنت کاهش، به ۸۵ دلار و ۱۱ سنت رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۷۴ سنت معادل ۲.۱ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و۴۹ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در طول معاملات روز جمعه بیش از یک دلار افزایش پیدا کردند اما انتشار نظرسنجی رویترز که افزایش تولید اوپک به بالاترین میزان از سال ۲۰۲۰ را نشان داد، باعث عقب نشینی قیمت‌ها شد.

جان کیلداف، از شرکت اگین کپیتال در نیویورک اظهار کرد: مسلما اندکی سودگیری از رشد قیمتی که پیش‌تر مشاهده شده بود، اتفاق افتاد. ۸۰ دلار این روزها به یک سطح شاخص تبدیل شده است. نگرانی‌های فزاینده نسبت به ثبات مالی در انگلیس، یک بار دیگر دورنمای تقاضا را ضعیف کرده است.

نفت برنت دو درصد و وست تگزاس اینترمدیت یک درصد، رشد هفتگی ثبت کرد که نخستین رشد هفتگی هر دو شاخص از اوت بود.

اگر چه دلار از بالاترین رکورد ۲۰ ساله که اوایل هفته به آن صعود کرده بود، عقب نشینی کرد اما در طول معاملات جمعه افزایش داشت. دلار قوی‌تر، معاملات نفت را برای خریداران ارزهای دیگر گران‌تر کرده و تقاضا برای این کالا را کاهش می‌دهد.

استفن برنوک از شرکت کارگزاری نفت "پی وی ام" در این باره گفت: نوسان قیمت این روزها که بازیگران بازار، نگران اقتصاد جهانی و چشم انداز محدود شدن عرضه نفت هستند، متداول شده است.

بازار از چشم انداز احتمال موافقت تولیدکنندگان اوپک پلاس از کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز در نشستی که پنجم اکتبر برگزار می شود، حمایت شد.

تحلیلگران کاهش تولید را پیش بینی می‌کنند زیرا نگرانی‌های مربوط به کندی اقتصاد جهانی و افزایش نرخهای بهره، روی قیمت‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

در این بین، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته دو حلقه به شمار دکل‌های حفاری نفت اضافه کردند و شمار دکل‌های حفاری نفت برای سومین هفته متوالی افزایش یافت اما رشد دکل‌ها در سه ماهه سوم به دلیل نگرانی نسبت به وقوع رکود، آهسته شد.

نفت برنت با ۲۳ درصد و وست تگزاس اینترنت با ۲۵ کاهش بها، سه ماهه سوم سال میلادی جاری را به پایان می‌برند.

نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد روند اخیر کاهش قیمت نفت ممکن است در سه ماهه چهارم امسال و ابتدای سال ۲۰۲۳ آهسته شود زیرا توجهات از تاثیر رکود اقتصادی بر تقاضا، به محدود شدن عرضه نفت معطوف می‌شود.

در نظرسنجی رویترز از ۴۲ اقتصاددان و تحلیلگر، پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۱۰۰ دلار و ۴۵ سنت و در سال ۲۰۲۳ به ۹۳ دلار و ۷۰ سنت می‌رسد که به ترتیب کمتر از برآورد قبلی ۱۰۳ دلار و ۹۳ سنت و ۹۶ دلار و ۶۷ سنت در نظرسنجی اوت است.

همچنین پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۹۵ دلار و ۷۳ سنت و سال آینده به ۸۸ دلار و ۷۰ سنت می‌رسد که به ترتیب کمتر از برآورد قبلی ۹۹ دلار و۹۱ سنت و ۹۲ دلار و۴۸ سنت است، اما بالاتر از سطح فعلی حدود ۸۰ دلار است.

جیووانی استونو، تحلیلگر موسسه مالی "یو بی اس" اظهار کرد: نگرانی‌های رکود ممکن است تنها در کوتاه مدت روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد و توجهات به مسائل عرضه معطوف می‌شود.

به گفته تحلیلگران، بحران اوکراین همچنان تعیین‌کننده خواهد بود به خصوص پس از این که اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه واردات نفت روسیه را از دسامبر به اجرا می‌گذارد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران برآورد کردند تقاضای جهانی برای نفت سال میلادی جاری به ۹۸.۵ تا۱۰۱.۵ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۰۱ تا ۱۰۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها