غلامرضا مصباحی مقدم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بارها در خصوص تبعات سنگین قیمت‌گذاری دستوری در بازارها گفته‌ایم و طی این سال‌ها هر جا انحراف و رانت در بازارها مشاهده کردیم ردپای قیمت‌های دستوری و اجحاف در حق تولیدکنندگان بوده است.

به گزارش کالاخبر ، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) اظهار کرد: براساس نظریات و تجربه‌ها، بارها در خصوص تبعات قیمت‌گذاری دستوری گفته‌ایم که چگونه موجب انحراف در بازار و روند معاملات می‌شود و این رویکرد به طور حتم در بازار سرمایه کاملا بی معنا است.

وی با تاکید بر اینکه مکانیسم بازار باید تعیین کننده قیمت باشد، افزود: واقعیت این است که تولیدکنندگان براساس منافع خود اقدام به تولید می‌کنند و در صورت وجود قیمت‌گذاری دستوری در یک بازار، تلاش می‌کنند تا هر چه زودتر اقدام به خروج از آن بازار کنند و به سمت بازاری برای عرضه محصولات خود پیش روند که عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تجربیات گذشته نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش تولید محصولات می‌شود و وقتی تولید به صرفه نباشد به مرور اثرات کاهش تولید در بازار نمایان می‌شود و دقیقا خلاف نتیجه‌ای که سیاست‌گذار بر مبنای آن قیمت‌ها را دستوری کرده در بازار بروز می کند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: وجود چنین مسائلی در بازار نوعی بیماری است و دستگاه‌های ناظر باید مانع از وجود این نوع از بیماری‌ها در بازار شوند و اجازه دهند که فعالان بازار مانند تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و متقاضیان در یک فضای رقابتی اقدام به دادوستد کنند و قیمت‌ها بر اثر وجود فضای رقابتی متعادل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی بستری همچون بورس کالا با این ظرفیت‌های بالا در کشور وجود دارد که قیمت کالاها را به لحظه به صورت شفاف و روشن نشان می دهد و عرضه و تقاضا و کشف قیمت، مکانیسم اصلی آن است، قطعا باید در راستای عرضه هر چه بیشتر کالاها و محصولات در این بورس اقدام کرد تا به شیوه‌ای هدفمند از قیمت‌گذاری دستوری رهایی یابیم.

به گفته وی، وقتی قیمت کالاها در فضای رقابتی بورس و در تقابل عرضه و تقاضا کشف می‌شود، بازار حالتی از خود تنظیمی را پیدا می‌کند که همین رویه باعث حذف احتکار، انحصار و تبانی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها