صندوق طلا

یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی در بازار طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلاست. خاصیت پوشش ریسک و ضریب بالای نقدشوندگی صندوق های سرمایه گذاری طلا را جذاب کرده است.

به گزارش کالاخبر و به نقل از روزنامه هفت صبح ، بازار طلا یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید. بازار طلا بسیار نقدشونده است و از جمله راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا نگهداری طلای فیزیکی (سکه‌ و شمش‌ طلا)، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و گواهی سپرده‌کالایی طلا است.

چرا سرمایه‌گذاری در طلا جذاب است؟

تقاضا برای خرید طلا از دیر باز وجود داشته و علاوه بر یک فلز گران‌بهای زینتی، به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری نیز شناخته می‌شود. طلا به طور کلی به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب و پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می شود و نقدشوندگی نسبتا خوبی دارد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که در ادامه به جزییات آن پرداخته می‌شود.

سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی: خرید طلای فیزیکی مستقیم‌ترین روش سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها است. طلا به چند صورت شمش طلا، سکه طلا و طلاهای زینتی قابل سرمایه‌گذاری است. ارزش این فلز در هر حالتی که در بازار معامله شود تماما بر اساس جرم و خلوص آن که به دو صورت ۱۸ و ۲۴ عیار است، ارزش‌گذاری می‌شود.

صندوق ETF‌ طلا: برخلاف طلای فیزیکی، صندوق‌های ETF‌ طلا را می‌توان مانند سهام در بورس خریداری کرد. این ETF‌ها امکان سرمایه‌گذاری در طلا را به سرمایه‌گذاران می‌دهند و در عین حال آن‌ها را از هزینه‌ها، ریسک و خطرات امنیتی نگهداری طلای فیزیکی دور نگه می‌دارد.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا: بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه مانند بورس اوراق بهادار، شناخته می‌شود و بازاری است که در آن کالاهای مشخص شده تحت قوانین خاصی خرید و فروش می‌شوند. سکه طلا یکی از کالاهای قابل معامله در این بورس است که در قالب ابزار گواهی سپرده کالایی خرید و فروش می شود. گواهی سپرده کالایی ورقه‌ای بهادار است که دارنده آن معادل و برابر مقدار درج شده در گواهی، مالک سکه طلا است.

ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با ۰.۰۱ یک سکه طلا است، یعنی برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی سرمایه‌گذار باید ۱۰۰ گواهی سپرده خریداری کند. به عنوان مثال اگر شخصی قصد خرید ۶ سکه تمام بهار آزادی را دارد، باید ۶۰۰ گواهی سپرده خریداری کند. به بیان ساده تعداد سکه مورد نظر برای خرید باید در ۱۰۰ ضرب شود.

آشنایی بیشتر با صندوق های طلا

صندوق‌ سرمایه گذاری طلا یک ابزار سرمایه‌گذاری به شکل صندوق‌ قابل معامله در بورس (ETF) است. این صندوق‌ها عمده سرمایه خود را روی گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. از نظر ترکیب دارایی نیز حداقل ۷۰ درصد از دارایی در این نوع صندوق برای خرید سکه طلا و مابقی نیز برای خرید اوراق با درآمد ثابت در نظر گرفته می‌شود.

بسته به نوع صندوق طلای انتخاب شده، می‌توان اهداف سرمایه‌گذاری مختلفی را در نظر گرفت اما در کل، سرمایه‌گذاری در طلا به‌ عنوان راهی برای محافظت در برابر خطر کاهش قدرت خرید توسط تورم شناخته می‌شود.

برای انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری طلای مناسب باید نمودار فعالیت و بازدهی هر صندوق را بررسی کرد تا با بررسی عملکرد صندوق در گذشته و توجه به سابقه صندوق، مناسب‌ترین گزینه مشخص شود. همچنین وجود بازارگردان نیز یکی از موارد مهم است که پس از عملکرد صندوق نیاز به بررسی دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها