• ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
  • کد خبر: 80594
پسته

عرضه پسته خوشاب در بورس کالا موضوعی است که از مسئولان شهرستان خوشاب و نماینده مردم دیار سربداران در مجلس به بهانه برگزاری دومین جشنواره پسته در این شهرستان مورد طرح قرار گرفته است که در گزارش زیر به بررسی مزایا و اهمیت عرضه پسته این شهرستان در بورس کالا می‌پردازد. ابراهیم رودسرابی مدیر جهاد کشاورزی خوشاب در خصوص مزایای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا گفت: شفاف سازی قیمت ها یکی از مزیت های اصلی عرضه پسته در بورس کالا است به طوریکه با این اقدام قیمت پسته در تمام کشور و جهان قیمت آن یکنواخت اعلام می شود و این قیمت به نفع تولیدکننده است. همچنین برندسازی و نمادسازی و معرفی پسته خوشاب که اکنون بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند از مزیت های دیگر عرضه پسته خوشاب در بورس کالا است.

به گزارش کالاخبر و به نقل از روزنامه خراسان، شهرستان خوشاب در حالی که با بیش از ۱۲ هزار هکتار باغ‌های زیرکشت پسته رتبه دوم خراسان رضوی را با درآمدی معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال دارد، اما دلال‌بازی و واسطه‌گری در زمان فروش محصول یکی از آفاتی است که کشاورزان هرساله در زمان برداشت با آن روبه‌رو هستند و ورود پسته به بورس کالا فرصتی طلایی است کشاورزان از سود برداشت محصولات‌شان عادلانه بهره مند شوند.

عرضه محصول های کشاورزی در بورس کالا، زمینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های دولت در خرید تضمینی، پرداخت مطالبات کشاورزان، تعیین مناسب قیمت‌ها و کاهش نقش دلالی است. سیاست خرید تضمینی برخی از محصول های کشاورزی در روند اجرای خود با مشکلاتی مانند تحمیل بار مالی اضافی به دولت نظیر حمل و نقل، خرید و انبارداری و عدم بهبود کیفی محصول ها و تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان مواجه است که مجلس به منظور رفع این نواقص در سال ۱۳۸۹ ذیل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، سیاست قیمت تضمینی را به تصویب رساند.

طبق آیین‌نامه اجرایی بند ۳۳، هیئت وزیران، قیمت تضمینی محصول های کشاورزی را که بر مبنای هزینه تمام شده قیمت محصول است، تعیین می‌کند و کشاورز می‌تواند اقدام به عرضه محصول در بورس کالا ‌کند.

پس از معامله محصول در بورس کالا و در صورت پایین‌بودن قیمت معامله نسبت به قیمت تضمینی اعلام شده، دولت موظف است مابه‌التفاوت دو قیمت را به کشاورزان پرداخت کند.

رتبه دوم کاشت پسته

شهرستان خوشاب با دارا بودن رتبه دوم سطح زیرکشت پسته خراسان رضوی و داشتن رتبه اول کیفیت پسته کله قوچی در خراسان رضوی یکی از شهرستان هایی است که به دنبال عرضه پسته در بورس کالا است.

ابراهیم رودسرابی مدیر جهاد کشاورزی خوشاب در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره پسته در این شهرستان از ۲۶ تا ۲۹ مهر امسال در این شهرستان گفت: شهرستان خوشاب یکی از قطب های تولید پسته خراسان رضوی است و نیازمند توجه بیشتر مسئولان و سرمایه گذاری بیشتر در زمینه پسته است.

وی با بیان این‌که پسته شهرستان خوشاب هم‌اکنون به کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر آلمان، سنگاپور و مالزی صادر می شود، افزود: پیش بینی شده است امسال گردش مالی و فروش پسته خوشاب در این شهرستان حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال باشد.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهرستان و بالابودن ظرفیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی مانند تخمه آجیلی، انگور و پسته افزود: یکی از اقدامات انجام شده در شهرستان پیگیری درخواست سرمایه گذاران برای تشکیل و عرضه پسته خوشاب به بورس کالا است.

ضمانت های بانکی

رودسرابی با اشاره به برخی از مشکلات عرضه پسته خوشاب در بورس کالا در پیگیری های انجام شده افزود: درخواست ضمانت های سنگین بانکی و غیربانکی برای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا از مشکلات بر سر راه سرمایه گذاران بخش خصوصی در این شهرستان است.

به گفته وی بخشی از این ضمانت ها نیز به صورت نقدی درخواست شده که در بانک باید قرار بگیرد که اکنون سرمایه گذاران بخش خصوصی را با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو کرده است.

رودسرابی درباره مزایای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا گفت: شفاف سازی قیمت ها یکی از مزیت های اصلی عرضه پسته در بورس کالا است و در تمام کشور و جهان قیمت آن یکنواخت اعلام می شود و این قیمت به نفع تولیدکننده است.

وی افزود: برندسازی و نمادسازی و معرفی پسته خوشاب که اکنون بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند از مزیت های دیگر عرضه پسته خوشاب در بورس کالا است. وی با بیان این‌که ۱۷ ترمینال پسته پاک‌کنی در این شهرستان در حال فعالیت است و جای گسترش بیشتری دارد، افزود: با توجه به تولید پیش بینی شده و سطح زیرکشت بیش از ۱۲ هزار هکتاری پسته در شهرستان در سال های گذشته بعضا کشاورزان در ترمینال های فراوری پسته با مشکلاتی روبه‌رو بودند که با افزایش آن‌ها این مشکلات ،امسال حل شده است و تا گسترش ۴۰ ترمینال فراوری پسته در شهرستان خوشاب این ظرفیت وجود دارد.

ایجاد صنایع تبدیلی

فرماندار خوشاب نیز در این باره گفت: شهرستان خوشاب در تولید پسته و صنایع تبدیلی دارای ظرفیت بالایی است و برای حل مشکلات پسته‌کاران انجمن پسته و دفتر مطالعات پسته در این شهرستان راه اندازی شده است.

محمود شم‌آبادی با اشاره این‌که یکی از اقدامات در حال پیگیری عرضه پسته شهرستان خوشاب در بورس کالا است، گفت: با توجه به پیش بینی تولید ۲۵ هزار تنی پسته تر در سال جاری در این شهرستان یکی از اقدامات مهم پیگیری درخواست سرمایه گذاران برای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا است و در این زمینه اقدام های اولیه انجام شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای سرمایه گذاری در شهرستان خوشاب در زمینه پسته و محصول های تولیدی وابسته گفت: برگزاری جشنواره پسته در این شهرستان که از ۲۶ تا ۲۹ مهر برگزار می شود، فرصتی طلایی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است که از این ظرفیت بتوانند استفاده کنند. شم‌آبادی اضافه کرد: یکی از راه‌های توسعه شهرستان خوشاب استفاده از ظرفیت تولیدات محصول های کشاورزی مانند پسته و ارزآوری موجود است که باعث رونق تولید و اشتغال در این شهرستان و کشور شده است.

مشکلات و موانع بر سر راه

برای بررسی بیشتر به سراغ یکی از صادرکنندگان پسته در شهرستان خوشاب می رویم. طاهری با اشاره به برخی از مشکلات تولید پسته و عرضه پسته خوشاب در بورس کالا در این شهرستان نظیر آشنانبودن برخی از کشاورزان با تازه ترین دستاوردهای علمی روز در این زمینه و ناآگاهی برخی کشاورزان از علم روز در زمینه پسته گفت: امسال به دلیل تغییرات دمایی و سرما و تگرگ در کشور تولید پسته کاهش یافته است.

وی با اشاره این‌که قیمت خرید پسته را سال گذشته آمریکا ۸.۵ دلار اعلام کرده بود ولی امسال ۷ دلار اعلام شده است، افزود: در صادرات تاجران بین المللی درصدی از محصول‌هایشان را معمولا در انبارها ذخیره می کنند تا در سال های کاهش تولید بتوانند به مشتریان و قراردادهای خودشان پاسخگو باشند.

وی با اظهار این‌که یکی از نیازهای اصلی در کشور وجود آمار دقیق از میزان تولید و ثبات قیمت‌هاست، افزود: برای عرضه پسته در بورس کالا نیازمند آمارهای دقیق تولید هستیم و با توجه به قیمت بالای برخی از تولیدات کشاورزی در ایران گاه تاجران ایرانی همانند من در این بازار برای پاسخگویی به قراردادهای مشتریان کشورهای خارجی در نوسان قیمت پسته متضرر می شوند. وی اضافه کرد: متضرر شدن تاجران و از دست رفتن سرمایه‌هایشان در بخش بین‌المللی و ثبات نداشتن قیمت پسته باعث از دست رفتن بازارهای بین‌المللی ایران می شود.

سامان‌دهی بازار

در همین زمینه بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم دیار سربداران در مجلس در زمینه مزایا و معایب عرضه پسته خوشاب در بورس کالا و مشکلات بر سر راهش گفت: برای عرضه پسته در بورس کالا، مقدماتی مانند ارگانیک بودن و پرتودهی لازم برای ماندگاری پسته و افزایش کیفیت آن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این زمینه و حمایت از آن‌ها گفت: فروش پسته همانند سامان‌دهی و بازاریابی فروش زعفران که در سفر رئیس جمهور به قطر آغاز شده است، نیاز به سامان‌دهی بازار، ثبات قیمت‌ها و افزایش ظرفیت بازار فروش در کشورهای خارجی دارد.

نماینده مردم شهرستان های سبزوار، خوشاب، ششتمد، داورزن، جوین و جغتای در مجلس با تاکید این‌که عرضه پسته در بورس کالا نیازمند ترمینال های فراوری پسته پیشرفته برای خشک کردن پسته و از بین بردن بار میکروبی محصول ها است، افزود: قطعا با پیگیری کشاورزان و سرمایه گذاران در شهرستان خوشاب، دولت و مجلس نیز در این زمینه کمک خواهند کرد عرضه پسته خوشاب در بورس کالا انجام شود؛ ولی لازمه آن پیگیری از طریق مسئولان مختلف استانی و کشوری و پیگیری برای ورود سرمایه گذاران به این بخش در شهرستان خوشاب است.

گزارش از علی اکبر ملکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها