• ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
  • کد خبر: 80694
فولاد

چین در حال حاضر خود را از نظر مالی در یک مکان ناپایدار می بیند. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از تحلیلگران مالی و سهام جهانی پیش‌بینی کرده‌اند که با آماده شدن کشور برای مواجهه با سخت‌ترین زمستان، بحران‌ها بدتر خواهند شد.

به گزارش کالاخبر به نقل از فولاد ایران، اما این تنها نیمی از داستان است. یک مارپیچ نزولی مالی به شدت به اقتصاد چین ضربه زد. از جمله صنایعی که بیشترین ضربه را خورده می توان به بخش فولاد و سنگ آهن آن اشاره کرد. بحران کنونی حدود یک سال پیش آغاز شد، زمانی که یک توسعه دهنده املاک چینی، اورگراند، اعلام کرد که دیگر نمی تواند حدود ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی را سازماندهی کند.

در حالی که این به تنهایی برای ایجاد هراس کافی بود، واکنش مقامات چینی فقط وضعیت را بدتر کرد. چند ماه پیش، دولت چین یک محرک مالی جدید را اعلام کرد. با این حال، بسیاری از کارشناسان می گویند که برای این کار کمی دیر شده بود. صنایع این کشور قبلاً از شیوع جدید COVID-۱۹، قطعی مکرر برق و تهاجم اوکراین در حال فروپاشی بود.

آنچه مشخص است این است که چین دیگر مانند قدرت جهانی یک سال پیش به نظر نمی رسد. اکنون رسانه‌های جهانی، می‌گویند "آنچه چین تجربه می‌کند، درسی از چگونگی وقوع یک بحران مالی است."

شرکت های تولید کننده فولاد ادعا می کنند که در آستانه ورشکستگی هستند. هر روز که می گذرد، اقتصاد چین ضعیف تر می شود و علیرغم هزینه‌های زیرساختی لحظه آخری توسط دولت، ممکن است آنها به هدف نرخ رشد اقتصادی واقعی ۵.۵ درصدی خود دست پیدا نکنند.

صنعت فولاد چین و آن دسته از شرکت‌هایی که مواد خام مانند سنگ آهن را به آن عرضه می‌کنند، اکنون با آینده‌ای تیره روبرو هستند. با نزدیک شدن به نیمه دوم سال، سودآوری صنعت تولید فولاد در حال حاضر به شدت کاهش یافته است. در واقع کمتر از ۲۰ درصد از شرکت ها در ماه جولای در مقایسه با ۸۰ درصدی که قبل از مارس از سودآوری برخوردار بودند، سود اعلام کردند. به راحتی می توان چشم انداز تیره ای را دید. در پیش‌بینی‌هایی که اخیراً منتشر شده است، تنها حدود پنج شرکت از ۲۵ شرکت فولادی بورسی داخلی افزایش سود خود را برای نیمه اول سال برآورد کرده‌اند.

چین نه تنها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است، بلکه بزرگترین مصرف کننده آن است. این کشور در سال ۱۹۹۶ به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد انتخاب شد و تولید در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱.۰۷ میلیارد تن رسید. با وجود این اعداد چشمگیر، شرکت های داخلی حدود ۹۵ درصد از مصرف فولاد چین را تشکیل می دهند. بدون آنها، فولاد به سادگی جایی برای رفتن ندارد.

در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد چین ۱.۲ میلیارد تن در سال است و مصرف سالانه آن حدود ۱ میلیارد تن است. با این حال، عدم علاقه توسعه دهندگان املاک پس از بحران املاک و مستغلات باعث شده است که بسیاری از پروژه ها تعطیل شوند و جذب فولاد کاهش یابد. املاک و مستغلات و خودروسازی برخی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در کشور هستند. در همین حال، حدود ۲۹ درصد از شرکت‌های املاک چین ادعا می‌کنند که در آستانه ورشکستگی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها