بازدید خبرنگاران از سیمان

عرضه انواع سیمان در بورس کالا نتایج مثبتی و مطلوبی برای سیمان به همراه داشت. مدیران سیمان آبیک امیدوارند با سازوکارهای منطقی و شفاف در بورس کالا شرایط برای حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد فراهم شود.

به گزارش کالاخبر و به نقل از سنا ، در چهارمین بازدید رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه از صنایع، اصحاب رسانه از نزدیک با فرآیند تولید سیمان در مجمتع سیمان آبیک استان البرز آشنا شدند.

سیمان آبیک با اســـــتقرار سیستم‌های نــــوین مدیریت و کنترل کیفیت بر مبنای استانداردهای ISO ۹۰۰۱ ، ISO ۱۴۰۰۱ ، OHSAS ۱۸۰۰۱ و مدل سرآمدی EFQM گامهای مهمی در جهت حفظ محیط زیست از جمله کاهش آلاینده‌های هوا از طریق بهینه‌سازی الکتروفیلترها و فیلترهای کیسه‌ای، بهینه سازی مصرف انرژی با طراحی و تولید سیمان‌های مخلوط، توسعه فضای سبز، کنترل نشتی‌ها و بازیافت تمامی ضایعات و جمع آوری و تصفیه فاضلاب در راستای رسالت توسعه پایدار برداشته است.

این مجموعه در سال ۱۳۴۸ تأسیس، واحد اول آن در سال ۱۳۵۲ با ظرفیت اسمی ۳۵۰۰ تن کلینکر در روز و واحد دوم با ظرفیت اسمی ۴۰۰۰ تن کلینکر در روز در سال ۱۳۵۸ به بهره‌برداری رسید. در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ واحد اول با ظرفیت اسمی روزانه ۸۵۰۰ تن در روز بهینه سازی شد و در حال حاضر تولید کلینکر با ۲ واحد به روزانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ کلینکر رسیده است.

سیمان آبیک به منظور برآورده نمودن نیاز بازار و نیز افزایش توان تولید سیمان در منطقه و کشور و صادرات به کشورهای مختلف اقدام به بهینه سازی و ارتقاء تکنولوژی خط ۱ و ۲ کرده است .طرح افزایش ظرفیت خط ۱ به عنوان بزرگترین طرح افزایش ظرفیت سیمان در ایران و جهان از ظرفیت پایه ۳۵۰۰ تن در روز به ظرفیت نهایی ۸۵۰۰ تن در روز در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. همچنین با اجرای فاز دوم بهینه سازی، این شرکت در آینده نزدیک با توان تولید ۱۶۵۰۰ تن در روز کلینکر و بیش از ۱۷۵۰۰ تن سیمان در روز، بزرگترین شرکت تولید سیمان در ایران و خاورمیانه خواهد بود.

روزانه ۱۶۵۰۰ تن کلینکر تولید می‌شود

در چهارمین بازدید رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه از صنایع، اصحاب رسانه از نزدیک با فرآیند تولید سیمان در مجمتع سیمان آبیک استان البرز آشنا شدند.

در نشستی که به همین منظور برگزار شد، وثوق، معاون فنی سیمان آبیک، با اشاره به پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید کلینکر در سآبیک طی سال‌های اخیر، طرح یک و دو را بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای سیمان در دنیا دانست و گفت: در حال حاضر روزانه ۱۶۵۰۰ تن کلینکر با تکنولوژی اروپا در مجتمع سیمان آبیک تولید می‌شود.

معاون فنی سآبیک افزود: واحدهای تولید سیمان آبیک دو گانه‌سوز هستند و با استفاده از برق و گاز کار می‌کنند. در تابستان و زمستان که با کمبود برق و گاز مواجه می‌شویم، سوخت مازوت را جایگزین می‌کنیم. این مشکل تمامی صنایع سیمانی است و کاهش تولید را درپی دارد.

در ادامه این نشست، کامکار، سرپرست مجتمع سیمان آبیک نیز محدودیت مصرف برق برای کارخانه‌ها را مانع از افزایش تولید و صادرات دانست و گفت: در زمستان اجازه استفاده از سوخت دوم وجود ندارد و ۴۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت تولید سیمان با سوخت گاز انجام می‌شود، بنابراین تامین نیازهای داخل در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی از صادرات ۲۰ هزار تنی سیمان آبیک به عراق خبر داد و افزود: با رفع محدودیت‌ها، این محموله صادراتی به عراق در دست پیگیری است اما در فصل زمستان، تامین بازارهای داخلی سیمان در اولویت قرار دارد.

سیمان در شعاع محدود باید توزیع و مصرف شود

کامکار به برخی پروژه‌های مهم و زیست‌محیطی سآبیک اشاره و اظهار کرد: در سال جدید، ۱۸ دستگاه الکتروفیلتر و ۲۳۰ دستگاه بک‌فیلتر با آخرین تکنولوژی روز دنیا خریداری و نصب شده است که کار غبارگیری را انجام می‌دهند.

وی هزینه این طرح را ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۳۰ میلیارد تومان قطعات یدکی در همین زمینه خریداری و نصب و طرح‌های دیگری نیز در دست اجرا است.

مقصود پورابولی مشاور مدیرعامل سآبیک با بیان اینکه برای تولید هر تن سیمان ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلووات برق، یا ۱۰۰ متر مکعب گاز یا ۱۰۰ لیتر مازوت مصرف می‌شود، گفت: سیمان یک صنعت لوکال است و در شعاع محدود باید توزیع و مصرف شود. به همین دلیل در موضوع حمل و نقل و انرژی، شعاع تولید تا مصرف سیمان بسیار مهم است.

بورس کالا نتایج مثبت برای سیمان به همراه داشت

در ادامه این نشست خبری، رجبی، معاون بازرگانی سیمان آبیک درباره عرضه سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان در بورس کالا، یکی از اقدامات مناسب و مهمی بود که اجرا شد و پیامدها و نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

وی افزود: متاسفانه برخی دستگاه‌های تصمیم‌گیر و نهادهای حاکمیتی در قواعد و اجرای قوانین بورس کالا، مکانیسم قیمت‌گذاری را رعایت نمی‌کنند، به‌ویژه در قیمت‌گذاری سیمان، مصالح صنعت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و نرخ‌گذاری‌ها منصفانه نیست.

رجبی اظهار خاطرنشان کرد: امیدواریم مشکلات فوق برطرف و کشف قیمت سیمان در بورس کالا بر اساس قواعد بورس کالا و اصول علمی و مسایل موجود در صنعت سیمان انجام شود.

در ادامه این بازدید، خبرنگاران از واحد کنترل، سیستم نمونه برداری از خط تولید، آزمایشگاه، کوره و مراحل مربوط به بسته بندی و بارگیری سیمان بازدید و در جریان روند فعالیت این مجتمع قرار گرفتند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها